چکیده:
چکیده به منظور « پژوهش در نظامهای آموزشی » هدف پژوهش، بررسی وضعیت محتوای مقاله های فصلنامه شناسایی و بررسی قلمرو موضوعی و روش پژوهشی مورد استفادة آنها در دورة سه ساله (از آغاز انتشار در سال 86 تا پایان سال 1389 ) بوده است. روش پژوهش تحلیل محتواست که روشی استنباطی است که به صورت منظم و عینی به منظور تعیین ویژگیهای مورد نظر در 64 مقاله فصلنامه به کار برده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بیشتر مقاله با موضوع پژوهش در آموزش( 25 درصد مقاله ها)، روش پژوهشی پیمایشی ( 31.2 درصد مقالهها) و جامعه هدف کارشناسان، تحقیقات قبلی و نظام آموزشی کشور ( 32.8 درصد مقاله ها) انتشار یافته اند.
خلاصه ماشینی:
تحلیل محتوای فصلنامۀعلمیـپژوهشی «پژوهش درنظام های آموزشی » ١ شیرین رضوانی فر * سیده مریم حسینی لرگانی ** حسن محمودیان ٢*** چکیده هدف پژوهش ، بررسی وضعیت محتوای مقاله های فصلنامۀ « پژوهش در نظام های آموزشی » به منظور شناسایی و بررسی قلمرو موضوعی و روش پژوهشی مورد استفادة آنها در دورة سه ساله (از آغاز انتشار در سال ٨٦ تا پایان سال ١٣٨٩) بوده است .
در این زمینه ، نوروزی ، حسینی و لطف آبادی (١٣٨٦) بر اساس تحلیل محتوای ٧٨ مقالۀ روان شناسی که در آخرین شماره های چهارده مجله علمی - پژوهشی روان شناختی و علوم تربیتی انتشار یافته بودند، گزارش کردند که از این تعداد، ٧٥ مقاله با روی آورد فلسفۀ تحصیلی ، ٢ مقاله با روی آورد پدیدارشناختی ،١ مقاله از نوع فلسفه متفاوت علم بوده و بر این اساس ، ٩٦ درصد مقاله های پژوهشی بر اساس فلسفۀ استقراگرایی و از نوع تحصیلی بوده اند.
رایس و استایلر (١٩٩٢) در یک مطالعۀ توصیفی به بررسی گرایش های پژوهشی در مجلۀ شخصیت و روان شناسی اجتماعی در طی ٣٠ سال پرداخته است و جوانب مختلف ، از روش به کارگرفته شده در تحقیقات تا موضوع مورد مطالعه و ملاحظات در چاپ مقالات را مورد بررسی قرار داده است .
از این رو، در این پژوهش به چگونگی توزیع مقالات فصلنامۀ «پژوهش در نظام های آموزشی »، روش پژوهشی و جامعۀ مورد مطالعه پرداخته شده است .
تحلیل محتوای مجله های علمی - پژوهشی روان شناختی ایران : موضوع و روش های پژوهش .