چکیده:
برای سالهای متمادی تصور بر این بود که ضریب هوشی نماینده میزان موفقیت افراد است. در دهه اخیر تحقیقات در یافتند که علاوه بر ضریب هوشی، عاملی به نام هوش هیجانی نیز جز شاخصهای ارزیابی موفقیت یک فرد میتواند قلمداد شود. در ابتدای پیدایش شاخص هوش هیجانی، روانشناسان بیشتر برروی جنبههای شناختی همانند حافظه و حل مسئله تأکید میکردند. اما خیلی زود دریافتند که جنبههای غیرشناختی مانند عوامل عاطفی و اجتماعی نیز دارای اهمیت زیادی هستند. برای بررسی اهمیت این شاخص در ارزیابیها یک نمونه تصادفی 81 تایی از دانشجویان رشتههای الکترونیک و مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) انتخاب شد. ابزار گردآوری، پرسشنامه هوش هیجانی برگرفته شده از کتاب تراویس برادبری میباشد. بعد از جمعآوری دادهها، با استفاده از مدلهای تحلیل پوششی دادهها، عملکرد هوش هیجانی دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس برای تمیز دادن دانشجویانی که عملکرد آنها خوب تشخیص داده شده بود از مدلهای ابرکارایی استفاده شد. نتایج نشان دهنده آن است که دانشجویان الکترونیک عموماً رتبه بالاتری را به خود اختصاص میدهند. همچنین بررسی تأثیر ضریب چهار فاکتور انتخابی(خودمدیریتی، خودآگاهی، آگاهیاجتماعی، مدیریترابطه) در این مطالعه، نشان میدهد که مدیریت رابطه بیشترین تأثیر و خود مدیریتی کمترین تأثیر را در ارزیابی هوش هیجانی این تعداد از دانشجویان به خود تخصیص داده است.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی هوش هیجانی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها (نمونه موردی : دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره ) ) *1 فاطمه مرادی 2 مهناز مقبولی تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٦/٠٨/١٣ چکیده تاریخ پذیرش نهایی مقاله : ١٣٩٧/٠٢/١٩ برای سال های متمادی تصور بر این بود که ضریب هوشی نماینده میزان موفقیت افراد است .
همچنین بررسی تأثیر ضریب چهار فاکتور انتخابی (خودمدیریتی ، خودآگاهی ، آگاهی اجتماعی ، مدیریت رابطه ) در این مطالعه ، نشان می دهد که مدیریت رابطه بیشترین تأثیر و خود مدیریتی کمترین تأثیر را در ارزیابی هوش هیجانی این تعداد از دانشجویان به خود تخصیص داده است .
Keywords: Emotional Quota (EQ), Self-Management, Relationship- Management, Self-Consciousness, Social Awareness, Data Envelopment Analysis (DEA) مقدمه درطول سال های متمادی روانشناسان بر این باور بودند که مهمترین استعداد فرد را بهره هوشی او تشکیل می دهد.
روش تحقیق : با توجه به اهمیت سنجش ضریب هوش هیجانی یا همان EQ و تأثیر آن در آموزش افراد، درصدد برآمدیم با استفاده از مدل های ریاضی غیر پارامتری تحلیل پوششی داده ها این برآورد را انجام دهیم .
,y)y١ به کار بگیرد، مدل پوششی CCR در فرم ورودی محور به صورت برنامه ریزی خطی زیر تعریف می شود(جهانشاهلو و همکاران ،١٣٩٥ و کوپر و همکاران ،٢٠٠٧): (رجوع شود به تصویر صفحه) در مدل (١) مقادیر سمت راست xio و yro به ترتیب ورودی و خروجی واحد تحت ارزیابی می باشد و q در واقع ضریب انقباض ورودی است .