چکیده:
یکی از گرایشهای مهم انس انها، رسیدن به کمال و خودشکوفایی و دستیابی به موفقیت و پیروزی است. اکثریت جمعیت کنونی کشور ما را جوانان تشکیل میدهند و یکی از عوامل شادابی و نشاط این جامعه جوان، کسب موفقیت در برهههای مختلف زندگی است. پژوهش حاضر، با هد ف مقایس ه عوامل موثر در موفقیت از طریق تحلیل استعارههای موفقیت رتبههای برتر، متوسط و پذیرفته نشد گان آزمون سراسری انجام پذیرفت. برای این منظور، تعداد 150 نفر از داوطلبان کنکور سراسری سال 1387 شامل: 50 نفر رتبههای برتر، 50 نفر رتبههای متوسط و 50 نفر نیز از بین پذیرفتهنشدگان هر پنج گروه آزمایشی، داوطلبان آزمون سراسری سال 1387 با رتبههای بین 1 تا 20 در گروه برتر، رتبه ها ی بین 1000-1500 در گروه متوسط و رتبههای بالاتر از 30000 گروه پذیرفتهنشدگان، به روش نمونهبرداری تصادفی ساده انتخاب شدند. استعارههای آزمودنیها با روش تحلیل محتوا از نوع توصیفی، بررسی و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در گروه پذیرفتهنشدگان کنکور، بیشترین ویژگیهای موثر در موفقیت، استرس، اضطراب، ترس و احساس گناه بوده است؛ درحالیکه در گروه رتبههای برتر و متوسط، نشاط، مهارت و درنظرگرفتن جنبههای مهم زندگی، مهمترین ویژگیها را تشکیل میدادند. همچنین به طور خاص در گروه رتبههای برتر، خودتنظیمی، در گروه رتبههای متوسط، خودمثبت انگاری و در گروه پذیرفتهنشدگان، باورهای محدودکننده، مهمترین ویژگی موثر در موفقیت و عدم موفقیت بودند.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که در گروه پذيرفته نشدگان کنکور، بيشترين ويژگي هاي مؤثر در موفقيت ، استرس ، اضطراب ، ترس و احساس گناه بوده است ؛ درحالي که در گروه رتبه هاي برتر و متوسط ، نشاط ، مهارت و درنظرگرفتن جنبه هاي مهم زندگي ، مهم ترين ويژگي ها را تشکيل مي دادند.
Chisnell,S مورد افراد موفق اشاره داشت : نشاط و سرزندگي ، اشتياق ، کنجکاوي ، در نظر گرفتن جنبه هاي مهم زندگي (هادجس ، ٢٠٠٦)، خودتنظيمي (فابيو و بوسيني ، ٢٠٠٧، هسيه و همکاران ، ٢٠٠٨)، مهارت (سندرز، ٢٠٠٨، هادجس ، ٢٠٠٦)، تلاش ، بررسي و جست وجو، خوش بيني و تمرکز بر وظيفه (وارنر، ترجمه پاک نظر، ١٣٧٩، نارمي و همکاران ، ٢٠٠٣)، خودمثبت نگري (فيرکوسکامانکيوز، ٢٠٠٢، نانيس و همکاران ، ٢٠٠٥)، خوداثربخشي (هسيه و همکاران ،٢٠٠٨) و از جمله ويژگي هاي افراد ناموفق نيز عبارتند از: استرس ، اضطراب ، ترس ، تهديد و احساس گناه ( فريتزچي و همکاران ،٢٠٠٣)، باورهاي محدودکننده (کارتر، ترجمه شيخ جوادي ، ١٣٨١، هسيه و همکاران ، ٢٠٠٨، گرين ، ٢٠٠٩، گريفين ، ٢٠٠٦)، سرزنش (انسالون و مينگ ، ٢٠٠٦) و ترديد و تزلزل (کارتر، ترجمه شيخ جوادي ، ١٣٨١).
با توجه به مطالب بالا، هدف اصلي پژوهش حاضر مقايسه ويژگي استعاره هاي موفقيت رتبه هاي برتر، متوسط و پذيرفته نشدگان آزمون سراسري است .
Towards a social architecture of school success: academic microcultures, identity scaffolding and student self-narratives.
“An in-depth look at scholastic success: Fluid intelligence, personality traits or emotional intelligence?” Journal of personality and individual differences, Vol. 49 pg.