چکیده:
پژوهش حاضر در پی بررسی تأثیر تدریس به روش کلاس معکوس بر مهارتهای فراشناخت و انگیزه تحصیلی دانشآموزان پایه یازدهم هنرستان است. روش این پژوهش از نوع کمی و شبهتجربی با گروه آزمایش و یک گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پایه یازدهم هنرستانهای شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-96 هستند که به تعداد 11766 نفر در 427 هنرستان شهر اصفهان بودند و نمونهگیری با استفاده از روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین 6 ناحیه شهر اصفهان انجام گردید. که در نهایت، حجم نمونه این پژوهش، شامل دو گروه میباشد که یک گروه آزمایش 30 نفره و یک گروه کنترل 30 نفره بود. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه استاندارد فراشناخت برای نوجوانان خرم دل و همکاران (2012)و پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر (1981-1980)بود، که دادههای گردآوری شده از طریق آزمون مانکوآ تحلیل گردید. جهت روایی صوری پرسشنامه ها و صحت و سقم سؤالات، پرسشنامه هادر بین تعدادی از دانش آموزان توزیع شد و پس از اطمینان از نتایج به دست آمده، پرسشنامه ها در نمونه آماری توزیع شد. همچنین، پایایی پرسشنامه ها یا قابلیت اعتماد آنها با استفاده از روش اندازهگیری آلفای کرونباخ محاسبه شد، مقدار آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مقیاس اصلاح شده فراشناخت برای نوجوانان با استفاده از نرمافزار SPSS عدد 79/0 و جهت پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر عدد 92/0به دست آمده است و در نتایج تحلیل دادهها نشان داد که استفاده از روش تدریس کلاس معکوس بر مهارتهای فراشناخت و انگیزه تحصیلی دانشآموزان پایه یازدهم هنرستانهای شهر اصفهان تأثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
, 2018) در پژوهشی با عنوان «فرآیند یادگیری در کلاس معکوس: بازنمایی از برنامه درسی تجربه شده در آموزش عالی»، در یافتههای این پژوهش مدلی را فراهم کردند که میتواند به عنوان چارچوبی مفهومی برای مطالعه فرآیند یادگیری دانشجویان در کلاس معکوس استفاده شود، همچنین، کاویانی و همکاران(Kavyani et al.
پیکرینگ و روبرتز ( Pickering & Roberts, 2018) در پژوهشی با عنوان «کلاس معکوس یا سخنرانی فعال» به این نتیجه رسیدند که معلم در کلاس معکوس با ایجاد فضایی برای بررسی سطح درک و سطح دانش در کلاس و استفاده مناسب از فناوری موجب تسهیل در یادگیری مداوم و تعامل در کلاس میگردد.
زینالدین و حلیلی (Zainuddin & Halili, 2016) در پژوهشی با عنوان «زمینههای مختلف مطالعه و روند کلاس معکوس» به این نتیجه رسیدند که کلاس درس معکوس، تأثیر مثبتی بر فعالیتهای یادگیری دانشآموزان مانند موفقیت، انگیزه، تعامل داشته است.
همچنین، مورتون و کولبرت (Morton & Colbert, 2017) در پژوهشی با عنوان «اندازهگیری کلاس معکوس درس آناتومی: اهمیت طبقهبندی یک ارزیابی از طبقهبندی بلوم»، به این نتیجه رسیدند که اجرای رویکرد کلاس معکوس باعث بهبود مهارتهای تحصیلی فراگیران شده و نتایج نشان میدهد که عملکرد تحصیلی بالای آنها میتواند بر اساس مهارتهای از پیش تعیین شده و ارزیابی محقق شود.
زینالدین و حلیلی(Zainuddin & Halili, 2016) نیز نتیجه میگیرند که کلاس درس معکوس، تأثیر مثبتی بر فعالیتهای یادگیری دانشآموزان مانند موفقیت، انگیزه، تعامل داشته است و همچنین، میتوان گفت که مکنالی نیز در پژوهش خود به این نتیجه رسید که روش آموزشی و انگیزه دانشجویان و خودکارآمدی میتواند به طور قابل ملاحظهای روی قصد آنها برای یادگیری تأثیر بگذارد.