چکیده:
حرفهایگرایی مفهومی کلیدی در جامعهشناسی کار، جامعهشناسی پیشهها، جامعهشناسی حرفهها، جامعهشناسی سازمانها، جامعهشناسی نهادها، مدیریت، مدیریت دولتی، رفتار سازمانی و به طور کلی در مطالعهی سازمانها و جوامع در مقیاسی بزرگ است. شواهد پژوهشی نشان میدهدکه مدیران اجرایی و مدیران ارشد نگرش محدود و تنگنظرانهای نسبت به کارکرد منابع انسانی، دستاندرکاران منابع انسانی و متخصصین منابع انسانی و مدیران منابع انسانی دارند ولی امروزه واقعیتهای جدید سازمانها در مقیاس جهانی، تقویت جایگاه حرفهای منابع انسانی در سراسر جهان را در کانون توجه قرار داده است. بنابراین هدف اساسی این پژوهش شناسایی عوامل تاثیرگذار بر حرفهایگرایی منابع انسانی و ابعاد و شاخصهای حرفهایگرایی منابع انسانی در سازمانها است. در راستای این هدف، این پژوهش با استفاده از روش کیفی فراترکیب انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات در پژوهش حاضر، اسناد و مدارک گذشته در این زمینه استکه به طور کلی شامل 36 مقاله میشود. شیوهی تحلیل دادهها براساس کدگذاری باز است. نتایج بیانگر این استکه عوامل تاثیرگذار بر حرفهایگرایی منابع انسانی را میتوان بر اساس سه مقولهی کلی (محیطی، سازمانی و فردی) و ابعاد شناسایی شده را میتوان براساس نه بعد (مجمع ناظر، کد اخلاقی، استقلال و خودگرانی، صدور گواهینامه، جایگاه قانونی، کمک به جامعه، پیکرهی دانش، پایگاه پژوهشی، شناسایی) تحلیل کرد. در پایان براساس یافتههای پژوهش پیشنهادهای لازم ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
این امر باعث شده است که ضرورت حرفه ایسازی در حوزه مدیریت منابع انسانی نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
به تصویر صفحه مراجعه شود N=36 شکل ٢ شیوه غربال گری مقالات براساس CASP براساس جدول ٨ مشخص میشود که عناصر و ابعاد مشترک مورد تأکید صاحب نظران برجسته در این حوزه برحسب اولویت ابعادی مانند پیکره دانش (٣٣)، کد اخلاقی و انضباطی (٣٢)، مجمع یا هیأت ناظر (٢٧)، گواهی نامه ، تحصیلات و آموزش (٢٧)، استقلال (٢٦)، کمک به جامعه (٢٣)، جایگاه قانونی (١٥)، شناسایی (١٣) و پایگاه پژوهشی (١٢) به ترتیب دارای بیشترین تأکید هستند و در نتیجه میتوانند به درک حرفه ایسازی منابع انسانی کمک کنند.
M. (2010)HR competencies at a merged higher education institution, South African Journal of Human Resource Management, 8(1): 1-8.
N. (2005)Rethinking undergraduate curricula: A Delphi study of human resource management and industrial and organisational psychology, Journal of Industrial Psychology, 31: 46- 53.
) (2005) Reinventing human resource management: challenges and new directions, Psychology Press.
(2008)Reinventing human resource management: Business partners, internal consultants and the limits to professionalization, Human Relations, 61(8): 1063-1086.
(2005)In search of legitimacy: Personnel management associations worldwide, Human Resource Management Journal, 15(3): 33-48.
(2011) Human resource management: The road to professionalization in the UK and USA, Unpublished Master’s thesis, Kingston University, London.
W. (2013) Human resource management, USA: South–Esetern College Publishing Thompson Learning [51] Dessler G.