چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین هوشمندی فناوری و نوآوری استراتژیک در شرکتهای مستقر در پارک فناوری پردیس انجام میپردازد. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و از نظر روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش مدیران ارشد شرکتهای توسعه یافته مستقر در پارک فناوری پردیس هستند که تعدادشان 65 شرکت برآورد شد. برای همه شرکتهای جامعه پرسشنامه ارسال شد ولی در نهایت 50 شرکت پاسخ دادند. لذا این تعداد به عنوان حجم نمونه درنظر گرفته شده و از فنون آمار استنباطی برای آزمون فرضیات استفاده شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه هوشمندی فناوری مطابق با ابعاد ساویز و پرسشنامه نوآوری استراتژیک مطابق با ابعاد سرعتی آشتیانی استفاده شد. روایی محتوای هر دو ابزار با استفاده از نظرسنجی از اساتید و خبرگان حوزه فناوری و نوآوری به تأیید رسید. پایایی هر دو پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 960/0 و 941/0 محاسبه گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، نرمافزارهای SPSS و SmartPLS مورد استفاده قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل دادهها نتایج شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی و همچنین مدلیابی معادلات ساختاری ارائه شده است. نتایج بهدستآمده از آزمون پیرسون حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیدار بین هوشمندی فناوری و نوآوری استراتژیک است. همچنین، بررسی شاخصهای برازش مدل، بیانگر این است که مدل مورد استفاده در پژوهش از برازندگی قابل قبولی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
1-Technology Intelligence 2- Strategic Innovation پارک فناوري پرديس به عنوان يکي از مهم ترين و بزرگ ترين پارک فناوري کشور با هدف تجاريسازي دستاوردهاي فناوران و ايجاد بستر مناسب براي رشد فناوري و توسعه بازار شرکت هاي فناور و دانش بنيان تأسيس شد.
به نظر ميرسد کنار هم قرار گرفتن يک نظام يکپارچه هوشمندي فناوري با رويکرد نوآوري استراتژيک به عنوان يک اصل راهبردي براي شکوفايي قابليت هاي سازماني، ضمن افزايش قدرت تصميم گيري، به اين شرکت ها کمک ميکند به طور مستمر به بازنگري و بازسازي مدل هاي کسب وکار خود به منظور کسب ارزش و مزيت رقابتي بيشتر بپردازند.
بر اين اساس ميتوان تعريف زير را از هوشمندي فناوري ارائه داد: هوشمندي فناوري عبارت است از فعاليت هايي که با جمع آوري، تجزيه وتحليل و انتشار اطلاعات مرتبط و مناسب ، بينشي لازم و به موقع را نسبت به روندها و واقعيت هاي موجود فناورانه (تهديدها و فرصت ها) محيط بيروني يک سازمان ايجاد نموده و بدين وسيله ، از فرآيندهاي تصميم گيري در زمينه مسائل فناورانه و همچنين مديريت کل سازمان پشتيباني مي نمايد (٢٠٠٤ ,Savioz).
1-Competitive technical intelligence (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: ابعاد هوشمندي فناوري (٢٠٠٤ ,savioz) ٢-٢- نوآوري استراتژيک هالت (١٩٨٧) اصطلاح نوآوري را در يک مفهوم وسيع به عنوان فرآيندي براي استفاده از دانش يا اطلاعات مربوط به منظور ايجاد يا معرفي چيزهاي تازه و مفيد بکار برد ( ,Holt ١٩٨٧).