چکیده:
هدف پژوهش حاضر استفاده از راهبرد آموزشی 7 مرحلهای برای پرورش تفکر انتقادی در محیطهای یادگیری الکترونیکی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر ر ا کلیه دانشجویان رشته آموزش الکترونیکی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی در سیستم الکترونیکی تشکیل میدهند که در سال تحصیلی 92-91 در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بودند. برای نمونه پژوهش حاضر به صورت تصادفی ساده 47 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش 34 ) نفر (و گروه کنترل) 24 نفر (تقسیم گردیدند. برای آموزش گروه آزمایش از روش مداخلهای 7 مرحلهای شامل (چالش، بازنمایی، ایجاد فرصت، ایجاد انگیزش، تحلیل منطقی، تشویق، مسئولیت و تعهد (استفاده گردید و برای آموزش گروه کنترل از روش سخنرانی استفاده گردید. دو گروه در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون به پرسشنامه تفکر انتقادی واتسون و گلیزر جواب دادند و نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل گردید. نتایج تفاوت معنادار بین نمرات گروه آزمایش و گواه در تفکر انتقادی دانشجویان در مولفههای) استنباط، شناسایی مفروضات، استنتاج، تعبیر و تفسیر و ارزشیابی استدلال منطقی) در سطح 001/0 را نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
نتايج تفاوت معنادار بين نمرات گروه آزمايش و گواه در تفکر انتقادي دانشجويان در مؤلفه هاي (استنباط ، شناسايي مفروضات ، استنتاج ، تعبير و تفسير و ارزشيابي استدلال منطقي) در سطح ٠/٠٠١ را نشان ميدهد.
تفکر انتقادي نوعي از مهارت هاي تفکر سطح بالا است که نيازمند ابداع و به کاربستن راهبردها و روش هاي آموزشي مناسب براي رشد يافتن در دانش آموزان است .
ابزار گردآوري اطلاعات : پرسشنامه تفکر انتقادي واتسون و گليزر: پرسشنامه واتسون و گليزر که در اين پژوهش به عنوان پيش آزمون و پس آزمون مورداستفاده قرارگرفته است ، توانايي تفکر انتقادي را از طريق ٨٠ پرسش در پنج مؤلفه مهارت استنباط ، شناسايي مفروضات ، استنتاج ، تعبير و تفسير و ارزشيابي اندازه گيري ميکند.
undertaken (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج جدول ١ نشان ميدهد که بين نمرات کل پيش آزمون تفکر انتقادي و منطقي با مهارت هاي استنباط ، شناسايي مفروضات ، استنتاج ، تعبير و تفسير و ارزشيابي به ترتيب با ميانگين تعديل شده ٢.
با بررسي مفاهيم و تعاريف موجود در ادبيات پژوهش و نيز يافته هاي اين پژوهش نتايج به دست آمده نشان ميدهد که راهبرد آموزشي ٧ مرحله اي(crdomlaer) براي پرورش تفکر انتقادي شامل (مهارت استنباط ، شناسايي مفروضات ، استنتاج ، تعبير و تفسير و ارزشيابي) در محيط هاي يادگيري الکترونيکي در سطح ٠/٠٠١ در دانشجويان علوم پزشکي تأثير دارد.
" education and ICT_ based self_ regulation in learning: Theory, design and implementation".
Strategy to asses, develop and evaluate critical thinking.
Critical thinking, metacognition, and problem-based learning.