چکیده:
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی برای انتقال یادگیری به محیط کار بود. بهاین منظور بر مبنای طرح مطالعه کیفی و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران، اعضای هیئت علمی، کارمندان و کارشناسان و متخصصان منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که با توجه به سطح اشباع دادهها، 30 نفر از آنها بهصورت هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد و تحلیل مصاحبهها با استفاده از رهیافت نظاممند استراوش و کوربین کدگذاری باز، محوری، منتخب صورت گرفت. با استفاده از مثلثسازی و روش بازخورد مشارکتکنندگان و خبرگان غیر مشارکتکننده از اعتبار تحلیلها اطمینان حاصل شد. بر اساس نتایج به دست آمده، شرایط علی انتقال یادگیری سه دسته عوامل شناسایی شد: عوامل فردی، عوامل آموزشی، عوامل سازمانی. شرایط زمینهای انتقال یادگیری: شرایط و جو انتقال، عوامل مدیریتی و توان مالی سازمان بودند. شرایط مداخلهگر شامل: عوامل فراسازمانی؛ عوامل راهبردهای شامل: راهبردهای ساختاری، راهبردهای فرایندی و راهبردهای محیطی بودند. همچنین پیامدهای انتقال یادگیری در دو سطح فردی و سازمانی شناسایی شد.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان دهندٔە، ١٣ مقوله کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل : شرایط علی (عوامل فردی، عوامل آموزشی، عوامل سازمانی)؛ پدیده محوری (مشارکت فعالانه در آموزش و انتقال آموخته ها)؛ شرایط زمینه ای (شرایط و جو انتقال ، عوامل مدیریتی و توان مالی سازمان )؛ شرایط مداخله گر (عوامل فراسازمانی)؛ راهبردها (راهبردهای ساختاری، راهبردهای فرایندی و راهبردهای محیطی)؛ و پیامدها (پیامدهای فردی و پیامدهای سازمانی) به دست آمد که عوامل مؤثر بر انتقال آموخته ها به محیط کار را نمایان میسازد.
نتایج پژوهش یوزباشی، ابیلی، خرازی و سبحانینژاد (١٣٩٦) در شرکت ملی گاز نشان داد که مقوله های اصلی سازمانی اثرگذار بر انتقال یادگیری به محیط کار شامل : فرهنگ سازمانی، جوسازمانی، حمایت سازمانی، پیامد سازمانی، مدیریت 1.
قنبری ، شمس مورکانی، عارفی و زندی (١٣٩٦) در پژوهش خود به بررسی آسیبب شناسی انتقال یادگیری به محیط کار در سازمان های دولتی استان کردستان پرداختند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری این پژوهش با استفاده از نظریه داده بنیاد صورت گرفت و پدیده مرکزی موردمطالعه مشارکت حرفه ای در یادگیری و انتقال آموخته ها بود.
ه ) بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها پیامدهای حاصل از انتقال یادگیری به محیط کار در دانشگاه فردوسی مشهد در دو سطح فردی و سطح سازمانی است .
The state of transfer of training research: moving toward more consumer-centric inquiry, Human Resource Development Quarterly, 28 (1), 17-28.
Predicting workplace transfer of learning: A study of adult learners enrolled in acontinuing professional education training program, European Journal of Training and Development, 41 (4), 327-353,.