چکیده:
هدف مقاله حاضر، شناسایی شایستگی های حرفه ای اساتید در محیط های آموزش الکترونیک بوده است. این مطالعه پیمایشی به روش دلفی انجام شد. در این پژوهش پس از بررسی اسناد و مدارک در خصوص شایستگی های حرفه ای اساتید تعداد 21 نفر از اعضای هیات علمی مشغول به تدریس در دانشگاه های الکترونیک، به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عمده ترین شاخص-های فردی شایستگی های حرفه ای اساتید در محیط های یادگیری الکترونیک: حس مسئولیت پذیری و آداب و رفتار اجتماعی با دانشجویان و احترام متقابل؛ عمده ترین شاخص های آموزشی شایستگی های حرفه ای اساتید در محیط های یادگیری الکترونیک: روش های مدیریت کلاس های آنلاین، مشارکت دهی فعالانه دانشجویان در مباحث آموزشی، استفاده از انواع شیوه های تدریس متناسب و متنوع در محیط الکترونیک و...؛ و عمده ترین شاخص فناوری شایستگی های حرفه ای اساتید در محیط های یادگیری الکترونیک: میزان تسلط در سازماندهی و تولید محتوا است. بر مبنای مدل مفهومی ارائه شده با توجه به مطالعات نظری و تجربی شاخص های شایستگی های حرفه ای اساتید در محیط های یادگیری الکترونیک آموزش الکترونیک در سه بعد: شایستگی های فردی، آموزشی و فناوری بود که هر کدام از این ابعاد دارای زیرمولفه هایی بودند که پس از نظرسنجی از اساتید و متخصصان زیرمولفه های معتبر هر کدام از این شایستگی ها شناسایی شدند
خلاصه ماشینی:
اعتبارسنجی شاخص های فردی شایستگی های حرفه ای اساتید (رجوع شود به تصویر صفحه) سومین سؤال پژوهش مطـابق جـدول شـماره ٣ مبنـی بـر ایـن بـود کـه شـاخص هـای آموزشـی شایستگیهای حرفه ای از نظر اساتید به چه میزان معتبر میباشند؟ تحلیـل انجـام شـده بیـان گـر ایـن است که شاخص های روش های مدیریت کلاس های آنلاین ، مشارکت دهـی فعالانـه ی دانشـجویان در مباحث آموزشی ، استفاده از انواع شیوه هـای تـدریس متناسـب و متنـوع در محـیط الکترونیـک ، تسلط و احاطه ی اسـتاد بـر موضـوع درس ، داشـتن طـرح درس مناسـب و جامعیـت و پیوسـتگی در ارائـه ی مطالـب ، تعامـل اسـتاد بـا دانشـجویان در کـلاس هـای آنلایـن و نظـم و ترتیـب در ارائـه ی کلاس های الکترونیک با ٢١ نظر موافق از جانب متخصصان رشته هـای نظرخـواهی شـده بـه عنـوان مهم ترین شاخص های آموزشی شایستگیهای حرفه ای اساتید شناسایی شدند و شاخص های ارائه ی پیشنهادات برای یادگیری در محیط الکترونیکی و بازخورد نتایج ارزشیابی به دانشجویان دوره در کوتاه ترین زمان به دلیل هم پوشانی با سایر شاخص ها از جانـب متخصصـان رشـته هـای نظرخـواهی شده معتبر شناخته نشد.
اعتبار سنجی شاخص های فن آوری شایستگیهای حرفه ای اساتید (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری همان طور که پیش تر اشاره گردید، هدف اصلی این پژوهش شناسایی شایستگیهـای حرفـه ای اساتید در محیط های آموزش الکترونیک میباشد که بر مبنای این هدف مدل مفهومی بـا توجـه بـه مطالعات نظری و تجربی صورت گرفته تدوین گردید که نشان دهندهی شاخص های شایستگیهـای حرفه ای اساتید در سه بعد: شاخص های فردی، آموزشی و فن آوری بود، که هر کـدام از ایـن ابعـاد دارای زیرمؤلفه هایی بودند کـه پـس از نظرسـنجی از اسـاتید و متخصصـان ریـز مؤلفـه هـای معتبـر هرکدام از این شاخص ها در شکل شماره ١ (صفحه بعد) آورده شده است .