چکیده:
شیفتگی زمانی رخ میدهد که افراد به تکالیف یا فعالیتهای کنترلپذیر اما چالشانگیزی اشتغال یابند که مستلزم داشتن مهارت قابل ملاحظه است و با انگیزه درونی همراه است (سیکزنت میهالی، ۱۹۹۰). هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) مقیاس شیفتگی فرم کوتاه مارتین و جکسون (2008) در حوزه تحصیلی است. طرح تحقیق از نوع توصیفی مقطعی است که تعداد 291 نفر دانشجوی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی به صورت داوطلب در آن مشارکت نمودهاند. نسخه فارسی مقیاس به روش ترجمه و ترجمه وارونه تنظیم شده است. پایایی مقیاس با استفاده از روش همسانی درونی و دونیمه کردن آزمون و اعتبار سازه به وسیله همبستگی با مقیاس انگیزش تحصیلی (ابعاد انگیزش درونی و بیانگیزگی) محاسبه شده است. در تحلیل انجام شده، ضریب همسانی درونی کل مقیاس بر حسب آلفای کرونباخ 85/0 و ضریب گاتمن برای ارزیابی پایایی تنصیفی 82/0 به دست آمد. همبستگی مثبت این مقیاس با انگیزش درونی 83/0 حاکی از روایی همگرا و همبستگی آن با بیانگیزگی 85/0- حاکی از روایی واگرای آزمون است. تحلیل عامل تاییدی ساختار تک عاملی را تایید نمود. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که نسخه فارسی مقیاس شیفتگی در حوزه تحصیلی از روایی و پایایی خوبی برخوردار است و از مقیاس مذکور میتوان در بررسی شیفتگی تحصیلی دانشجویان در موقعیتهای یاددهی- یادگیری استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
Keywords: Academic flow, Validity, Reliability, Psychometric features مقدمه سیکزنت میهالی ١ )١٩٩٠( تجربه شیفتگی را در مرکز روانشناسی مثبت قرار داد و آن را به عنوان حالتی از هوشیاری تعریف کرد که در آن فرد کامل در یک فعالیت غرق میشود، به طوری که در آن حال هیچ چیز دیگری مهم به نظر نمیرسد.
سیکزنت میهالی یک مفهوم به نام فرا یادگیری، را مطرح نمود که در آن دانشآموز مهارتهای جدید مورد نیاز را در حدی فراتر از تسلط اولیه 1 boredom 2 apathy 3 Chiang, Lin, Cheng Liu 4 Schweinle, Meyer Turner 5 Abuhamdeh 6 Autotelic personality 7 Snyder Lopez 8 Academic flow تمرین میکند که منجر به خودکاری میشود.
Catley Duda 3 Jackson Csikszentmihalyi 4 Jackson Marsh 5 creating art 6 Kowal Fortier 7 paid work 8 Bakker 9 Demerouti 10 Bakker, Oerlemans, Demerouti, Slot Ali 11 Joo, Lim and Kim 12 Learning flow 13 Puzziferro 14 Johnson 15 Harroff Valentine کار ببرند که خودکارآمدی و انگیزش درونی یادگیرندگان را بهمنظور تسهیل شیفتگی یادگیری، افزایش دهند.
مارتین و جکسون )٢٠٠٨( در حوزههای مختلف کار، موسیقی، ورزش مقیاس کوتاه شیفتگی را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند و جهت بررسی اعتبار درونی، از تحلیل عاملی تأییدی وجهت ارزیابی اعتبار بیرونی، ارتباطهای تجربی میان مقیاس شیفتگی کوتاه و مقیاس انگیزه و اشتیاق ٦ )MES( مارتین )٢٠٠٣، 1 Flow State Scale 2 Confirmatory factor analysis 3 Csikszentmihalyi 4 Jackson 5 Eklund 6 Motivation and Engagement Scale ٢٠٠٦، ٢٠٠٧( را بررسی نمودند.