چکیده:
پژوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺑﺎ دانش آفرینی در بین دانشجویان داﻧﺸﮕﺎه آزاداسلامی واحد بجنورد در سال تحصیل)94-93) ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮفت. از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد و دکتری کلیهی رشتههای دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد و حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان، 302 نفر دانشجوی ارشد و44 نفر دانشجوی دکتری و درمجموع346 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سواد اطلاعاتی داورپناه و همکاران(1385) و دانشآفرینی نوناکو(1995) بود که روایی از نوع صوری و محتوایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب 93/0و 93/0برآورد گردید و ازضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد بین سواد اطلاعاتی دانشجویان و دانشآفرینی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و میزان معناداری تمامی متغیرها به جزء توانایی تعیین وسعت و ماهیت اطلاعات، کوچکتر از 05/0، بر متغیر دانشآفرینی سازمانی، اثرگذار بودند
The purpose of this study was to investigate the relationship between Information literacy and Knowledge creation among students of Islamic Azad University of Bojnourd in the academic year 93-94.In terms of purpose, it was practical and in terms of method, it was a descriptive-correlational type. The statistical population consisted of all postgraduate and postgraduate students of Islamic Azad University of Bojnourd. The sample size was 302 MA and 44 PhD students according to Krejcie and Morgan table. Classes were selected according to size. The research instrument was Information Literacy Questionnaire of Davarpanah et al. (2006) and Knowledge creation of Nonako (1995). Its face and content validity and its reliability were estimated by Cronbach's alpha coefficient of 0.93 and 0.93 respectively and Pearson correlation coefficient. SPSS software was used for data analysis. The results showed that there is a positive and significant relationship between information literacy of students and creativity, and the significance of all variables except the ability to determine the extent and nature of information less than 0.05 had an effect on the organizational creativity variable.