چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر محیط یادگیری مشارکتی آنلاین مبتنی بر بازخورد همتا و آموزش استدلالورزی بر روی کیفیت نگارش مقالههای کوتاه استدلالی، کیفیت بازخورد همتا و یادگیری تخصصی دانشجویان رشته علوم تربیتی بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی-واحد کرج-در سال تحصیلی 96-97 بود. از بین جامعه پژوهش 36 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. بهمنظور اجرای پژوهش، یک محیط یادگیری مشارکتی آنلاین طراحی و تولید گردید. در این محیط آنلاین دانشجویان دو گروه ابتدا در رابطه با یک موضوع بحثانگیز در رشته علوم تربیتی یک مقاله کوتاه استدلالی نوشتند و سپس در رابطه با جنبههای مختلف این مقاله کوتاه به همدیگر بازخورد ارائه دادند. برخلاف دانشجویان گروه کنترل، دانشجویان گروه آزمایش قبل از نگارش و ارائه بازخورد همتا در رابطه با نگارش استدلالی آموزش دریافت کردند. دادههای حاصل از نگارش استدلالی و بازخورد همتای استدلالی دانشجویان با استفاده از یک طرح کدگذاری که براساس پیشینه پژوهشی مربوط به نگارش استدلالی طراحی شده بود، مورد تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل دادههای گرداوری شده از آزمون آماری تحلیل واریانس برای اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که ترکیبی از آموزش نگارش استدلالی و بازخورد همتا کیفیت مقالههای کوتاه استدلالی و کیفیت بازخورد همتای دانشجویان را افزایش میدهد. همچنین این محیط یادگیری مشارکتی آنلاین منجر به عملکرد بهتر دانشجویان در یادگیری تخصصی شد.
خلاصه ماشینی:
از طرفی پژوهش های اخیر در حوزه علوم شناختی نشان داده است که ارائه آموزش پیش از تکلیف یادگیری، به ویژه در رابطه با مهارت ها و تکالیف پیچیده سبب کاهش بار شناختی یادگیرندگان و درنتیجه یادگیری بیشتر آن ها میشود (کلارک و مایر٧، ٢٠١٦)؛ بنابراین در پژوهش حاضر از آموزش مستقیم نگارش یک مقاله کوتاه استدلالی برای پشتیبانی فرایند بازخورد همتا و نگارش استدلالی دانشجویان استفاده شد.
سؤال یک پژوهش : محیط یادگیری مشارکتی آنلاین مبتنی بر بازخورد همتا و آموزش مستقیم بر روی کیفیت نگارش استدلالی دانشجویان چه تأثیری دارد؟ به منظور بررسی این سؤال پژوهش از آزمون تحلیل واریانس برای اندازه گیری مکرر استفاده شد.
یافته های مربوط به سؤال دوم پژوهش نشان داد، به کارگیری محیط یادگیری مشارکتی آنلاین به صورت معناداری منجر به بهبود کیفیت بازخورد همتای دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل میشود.
Peer feedback in learning English writing: Advantages and disadvantages.
Teaching and learning the writing of persuasive/argumentative discourse.
The effects of online scripted peer feedback on improving quality of students' argumentative writing and feedback.
Relations between scripted online peer feedback processes and quality of written argumentative essay.
The effects of an online learning environment with worked examples and peer feedback on students’ argumentative essay writing and domain-specific knowledge acquisition in the field of biotechnology.
New Jersey: Prentice Hall Yang, Y.
Empowering education: Teaching argumentative writing to cultural minority middle-school students.