چکیده:
هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی محتوای درس روش تحقیق وآمار در رشتة علوم تربیتی و روانشناسی است. بدینمنظور، در پژوهش حاضر از دانشگاههای معتبر که در نظام رتبهبندی سایماگو و شانگهای دارای رتبة برتر هستند، 22 دانشگاه انتخاب شده و طرح درس و کتابهای مورد استفاده در تدریس روش تحقیق در رشتۀ روانشناسی و علوم تربیتی، مورد تحلیل قرار گرفته است. روش تحقیق در این مطالعه تحلیل محتواست. جمعآوری اطلاعات با چکلیستی که بر اساس فهرست کتابها و طرح درس دانشگاهها در رشتة روانشناسی وعلوم تربیتی تنظیم شده بود انجام گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که در فهرست کتابها و طرح درس دانشگاهها، اخلاق پژوهش، روانشناسی، به عنوان یک علم، و انواع روشهای آزمایشی، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. با بررسی محتوای فهرست کتابها و طرح درس دانشگاههای معتبر جهان میتوان با توزیع موضوعی درس آمار و روش تحقیق، زمینهای برای یاری رساندن به استادان درخصوص شناسایی محتوای مناسب برای تالیف کتابهای متناسب و مورد نیاز جامعه در زمینة رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این مقوله فراهم نمود.
The purpose of this study is to investigate the content of the course of research and statistics in educational and psychological sciences. For this purpose, 22 universities from the prestigious ones ranking in the Scimago and Shanghai rankings, and the syllabus and books used to teach the research method in psychology and education were analyzed. The research method in this study was content analysis. Data were collected using a researcher-made checklist based on a list of books and university curricula in psychology and educational science. Findings indicate that the largest part of the list of books and courses of the universities goes for ethics of research, psychology as a science and a variety of experimental methods. By examining the content of the list of books and syllabuses of prestigious universities around the world and by distributing thematically, we can help teachers identify the right content for compiling appropriate and needed community textbooks.
خلاصه ماشینی:
بدین منظور، در پژوهش حاضـر از دانشـگاه هـای معتبـر کـه در نظـام رتبـه بنـدی سایماگو و شانگهای دارای رتبۀ برتر هستند، ٢٢ دانشگاه انتخاب شده و طـرح درس و کتـاب هـای مورد استفاده در تدریس روش تحقیق در رشتۀ روان شناسی و علوم تربیتی، مورد تحلیل قرار گرفته است .
در پژوهش حاضر سعی شـده اسـت بـا بررسـی محتـوای طـرح درس و کتـاب هـای دانشگاهی دانشگاه های معتبر جهان ، توزیع موضوعی دروس آمار و روش تحقیـق مشـخص گردد و زمینه ای برای یاری رساندن به اسـتادان درخصـوص شناسـایی محتـوای مناسـب بـه منظور تألیف کتاب های مناسب و مورد نیاز جامعه در زمینۀ رشد و شکوفایی هـر چـه بیشـتر این مقوله فراهم شود.
در بخش دوم نیز فهرست کتاب های دانشگاهی معرفی شده از سوی اسـتادان ٢ براساس دروس آمار و روش تحقیق از نظر محتـوای آموزشـی و فراوانـی هـر مبحـث (شـامل سرفصل های روان شناسی به عنوان یک علـم ، سـازوکارهای نگارشـی بـرای طـرح پیشـنهادی، روش های تحقیق کیفی، ابزار اندازه گیری تحقیق ، جامعـه و نمونـه و روش هـای نمونـه گیـری، روایی و پایایی، اخلاق در پژوهش ، جمع آوری اطلاعات و ارائۀ آن ها، تعمیم نتایج و ارزیـابی برنامه ، تحلیل و تفسیر و گزارش نتایج ، نوشتن مقاله و گزارش پژوهش و اسـتناددهی براسـاس فرمت نگارش APA) بررسی شد.