چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی اهداف و فعالیتهای یادگیری مناسب درس کارورزی رشتة روانشناسی در مقطع کارشناسی انجام شده و پژوهشی ترکیبی است. در بخش کیفی با 28 نفر از متخصصان، اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان، شاغلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتة روانشناسی که به شیوة تصادفی هدفمند انتخاب شدند مصاحبه شد. جامعة آماری بخش کمّی دانشجویان ترم 5 تا 8 سالهای تحصیلی 1396-1397 و دانشآموختگان سالهای تحصیلی 1393-1396 در رشتة روانشناسی بودند که به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم، تعداد 150 نفر انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و پرسشنامه جمعآوری شد. برای تعیین روایی مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده گردید. نتایج بخش کمّی پژوهش نشان داد در حیطة اهداف کارورزی، بیشترین اولویت در تالیف این کتاب درسی باید به مرتبط کردن مباحث نظری دانشگاهی با محیط کار داده شود. در حیطۀ فعالیت یادگیری، برقراری ارتباط با مراجعان و تشخیص نوع خدمات مورد نیاز آنان، مهمترین فعالیتها شناخته شدند. شرکتکنندگان در مصاحبه نیز بر ارتقا و تعمیق دانش نظری به عنوان مهمترین هدف تاکید داشتند و در حیطة فعالیتهای یادگیری مناسب نیز فعالیتهای تخصصی در رشتۀ روانشناسی را مورد توجه قرار دادند.
With the purpose of identifying and prioritizing the goals and activities appropriate for internship for Undergraduatestudents of psychology, a mixed approach has been adopted in this study. In the qualitative section, interviews were conducted with 28 experts, faculty members, psychologists and graduate students who were selected using a purposive random sampling method. The statistical population of the quantitative section of this study was 5th-8th grade students in 1396-1397 and graduates of 1393-1396 in psychology, 150 of which were selected by stratified random sampling method. The data were collected through semi-structured interviews and questionnaires. Content validity was used to determine the validity of the interview and the questionnaire, and to determine the reliability of the questionnaire, Cranach's alpha coefficient was used. The results showed that in terms of internship goals, the highest priority should be given to linking academic theoretical issues with the workplace. Regarding learning activities, communicating with clients and identifying the type of services they need were proposed as the most important activities. Participants in the interview also emphasized the promotion of theoretical knowledge as the most important goals. Regarding learning activities suitable for internship, they focused on the specialized activities.
خلاصه ماشینی:
ترکیب و تلفیق نظر و عمل میتواند از طریـق ابزارهـا و روش های واسطه ای، مانند کارورزیهای علمی صورت گیرد (٢٠١٣ ,Moore) کارورزی ١ اصطلاحی متداول در حوزة یـادگیری تجربـی اسـت (٢٠١٢ ,Bukaliya) کــه دانــش و نظریــۀ دانشــگاهی را بــا کــاربرد و مهــارت در محــیط کــار تلفیــق مــیکنــد (زارع صفت ، ١٣٩٦) و نیز یکی از ده عملی است که از سوی انجمن مؤسسات آموزش عـالی و دانشگاه های امریکا٢ با عنوان «تأثیر بالا»٣ برای دستیابی به ماندگاری و یـادگیری دانشـجویان مطرح شد (٢٠١٦ ,.
مرکـز مشـاورة دانشـگاه یوتـا (٢٠١٤ ,Utah University Counseling Center) بـرای کارورزی رشتۀ روان شناسی ٩ هدف را تعیین کرده است : گسـترش مهـارت هـا در سـنجش بالینی و روان سنجی؛ بررسی بالینی؛ افزایش آگاهی و دانش از تنوع فردی و فرهنگی؛ ارائـۀ مشاوره و توسعۀ کارکرد در دانشگاه ؛ نظارت بالینی؛ توسعۀ شغلی؛ تحقیق ؛ رعایت اخلاق و استانداردها؛ و رشد حرفه ای که برای دسـتیابی بـه آن هـا بـر ایـن فعالیـت هـا تأکیـد داشـتند: 1.
جدول ٤ نتایج آزمون t تک نمونه ای دربارة اهداف کارورزی رشتۀ روان شناسی انحراف انحراف از آمارة آزمون درجۀ مقدار احتمال رشته میانگین معیار میانگین (t) آزادی (p) اهداف ٤/٣١ 0/00 140 14/66 0/81 0/65 براساس یافته های جدول ٤، t مشاهده شـده (١٤/٦٦) از t بحرانـی جـدول (١/٩٦) در سـطح خطای ٠/٠٥ بزرگ تر است ؛ بنابراین تفاوت میانگین نظرات پاسخ دهندگان دربـارة اهـداف برنامـۀ درسـی کـارورزی بـا معیـار فرضـی معنـیدار اسـت و مـیتـوان نتیجـه گرفـت کـه شرکت کنندگان در پژوهش معتقدند باید بیشـتر از سـطح معیـار فرضـی بـه ایـن اهـداف در برنامۀ درسی کارورزی توجه داشت .