چکیده:
کتاب واژهشناسی قرآن مجید، اثر غلامعلی همایی از جمله کتابهای تخصصی در حوزۀ معناشناسی قرآن است که بر اساس سرفصل وزارت علوم، و برای دانشجویان کارشناسی ارشد رشتۀ علوم قرآن و حدیث نگارش یافته و با نگاهی جدید و نقادانه، شش دیدگاه متفاوت از زبانشناسان قدیم و جدید را تحلیل و بررسی کرده است. این جستار بر آن است تا با رویکردی توصیفیـتحلیلی، ساختار و محتوای این اثر را بررسی کند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که این کتاب توانسته در ساختار و محتوا بر اساس چارچوب و سرفصلهای کتابهای آموزشی و دانشگاهی عمل کند، اما کاستیهایی نیز دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: عدم رعایت برخی اصول فنی نگارش، و در حوزۀ محتوا، در ناهمگونی کمّی اثر، تناقضگویی، عدم تناسب آیات قرآن با محتوا، ابهام، عدم پردازش درست مفاهیم، و عدم توجه به دستهبندی و توجه به بسامد واژگانی قرآن.
Gholam Ali Homaʼiʼs VazeShenasiy-e Quran-e Majid (Glossary of Holy Quran), whichanalyzes and criticizes the combination of six old and new skilled linguistics points of views, uses a novel and critical view has known as a specific book in the semantics field of The Quran, particularly for master students. This research is to study the last mentioned book’s structure and content, using descriptive and analytical approach. The research findings reveal that although this book’s structure and content have outperform based on academic framework and curriculums, there are some weakness in its structure that can be noted as: lack of some technical principles of writing. Moreover, the evaluation of the content of Homaʼiʼs work shows the most weakness in quantity heterogeneous of this work, contradiction in terms, inappropriateness of Quranic verses with content, ambiguity, lack of proper involvement in Concepts, lack of attention to categorization, and failure to considerate on the frequency of the Quranic vocabulary as well.
خلاصه ماشینی:
بایستگیها و سنجش کتاب های دانشگاهی : کتاب واژه شناسی قرآن مجید 1 مجید صادقی مزیدی (دریافت : ٩٨/٤/٣٠ ـ پذیرش : ٩٨/١٠/١٧) چکیده کتـاب واژه شناسـی قـرآن مجیـد، اثـر غلامعلـی همـایی از جملـه کتـاب هـای تخصصـی در حـوزة معناشناسی قرآن است که بر اساس سرفصـل وزارت علـوم ، و بـرای دانشـجویان کارشناسـی ارشـدِ رشتۀ علوم قرآن و حدیث نگـارش یافتـه و بـا نگـاهی جدیـد و نقادانـه ، شـش دیـدگاهِ متفـاوت از زبان شناسانِ قدیم و جدید را تحلیل و بررسی کرده است .
یافته های تحقیق نشان میدهـد کـه ایـن کتاب توانسته در سـاختار و محتـوا بـر اسـاس چـارچوب و سرفصـل هـای کتـاب هـای آموزشـی و دانشگاهی عمل کند، اما کاستیهایی نیز دارد که از جمله مهم ترینِ آن هـا مـیتـوان بـه ایـن مـوارد اشاره کرد: عدم رعایت برخی اصول فنـی نگـارش ، و در حـوزة محتـوا، در نـاهمگونی کمّـی اثـر، تناقض گویی، عدم تناسب آیات قرآن با محتوا، ابهام ، عدم پردازش درستِ مفـاهیم ، و عـدم توجـه به دسته بندی و توجه به بسامد واژگانی قرآن .
ایـن کتـاب بـه موضوعاتی مانند فقه اللغۀ، واژه شناسی، معناشناسی، انواع روابط معنایی، هماننـد اشـتراکات لفظی و معنوی، ترادف و تضاد پرداختـه اسـت کـه همگـی در مباحـث زبـان شناسـی قـرآن کاربردی مستقیم دارد؛ در نقد کتاب نیز به آن موضوعات قرآنی پرداخته شده است .
“The cognitive Semantics of The Quran”, Tehran: Organization for Research in Islamic Culture and Thought.
A Linguistic Study of the Properties and Theories in The Holy Quran (Hossein Seyedi, Trans), Mash’had: Beh Nashr Moradi, Hassan (2009).