چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ذهنآگاهی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی با سرزندگی تحصیلی بود. بدین منظور در این مقاله از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. جامعهی پژوهش عبارت از کلیه دانشآموزان دختر دورهی دوم متوسطه زنجان در سال تحصیلی 97- 1396، به تعداد 4834 بود و 10 مدرسه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، از 17 مدرسهی دو ناحیه آموزشوپرورش، انتخاب و از 40 کلاس، تعداد 400 نمونه بهصورت تصادفی برگزیده شد. دادهها از طریق پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده (1391)، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (2004) و ذهنآگاهی فرایبورک (2006) جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر انجام شد. یافتههای پژوهش حاکی از برازش مدل و تایید کلیهی فرضیههای پژوهش بود. نتایج نشان داد، اشتیاق تحصیلی علاوه بر اینکه بهصورت مستقیم با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشت، با 10/=0(bو (05/0>p)، بهصورت غیرمستقیم نیز از طریق ذهنآگاهی با سرزندگی تحصیلی دارای رابطه مثبت و معنادار بود، با 094/0 = bو (01/0p<). با توجه به نقش اشتیاق تحصیلی و ذهنآگاهی در سرزندگی تحصیلی دانشآموزان توصیه میشود برنامههای آموزشوپرورش بهگونهای سازماندهی شود که زمینهی ارتقای سرزندگی تحصیلی از طریق اشتیاق تحصیلی و ذهنآگاهی فراهم آید.
Abstract The aim of this research is to study the mediating role of mindfulness in the relationship of academic engagement and academic vitality. For this purpose the descriptive correlation method has been used. The research population includes 4834 female second-grade secondary high school students of Zanjan in the academic year of 2017-18 and using the relative multi-stage cluster sampling, The sample size was determined to be 400. In order to collect data, Dehghanizadeh and Husainichary’s academic vitality questionnaire (1391), Fredricks, Blumenfeld and Paris’s academic engagement questionnaire (2004), Freiberk's Mindfulness questionnaire (2006), were used. Data analysis and structural equation analysis were performed using Pearson correlation, and Lisrel and SPSS 18 softwares, respectively.The research findings indicate that the model is fitted and the research hypotheses are confirmed.The results show that academic engagement, beside the positive and meaningful direct relationship with academic vitality=0/10 ,(p Key words: Academic engagement, Academic vitality, Mindfulness, female student.
خلاصه ماشینی:
داده ها از طریق پرسش نامه های سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده (١٣٩١)، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (٢٠٠٤) و ذهن آگاهی فرایبورک (٢٠٠٦) جمع آوری و تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر انجام شد.
واژه های کلیدی: اشتیاق تحصیلی، دانش آموز، ذهن آگاهی، سرزندگی تحصیلی مقاله حاضر برگرفته از رساله دکتری رشته روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان است .
5. Comerford, Batteson, & Tormey 6.
پژوهش های میرزایی و شعیری (١٣٩٧)؛ عماد، آتش پور و ذاکرفر (١٣٩٦) رابطه ذهن آگاهی با سرزندگی را تأیید میکنند.
٤) تعیین نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه ی اشتیاق تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان ؛ و یافته های پژوهش میتواند قابل کاربست توسط عوامل نظام های آموزشی باشد.
در پژوهش عباسی، اعیادی، شفیعی و همکاران (١٣٩٤) نیز پایایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ ٠/٧٧ به دست آمده و روایی صوری پرسش نامه توسط متخصصان این حوزه تأیید شده است .
در ادامه اطلاعات توصیفی متغیرهای پژوهش شامل سرزندگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و ذهن آگاهی گزارش شده است .
بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان بود.
نتایج پژوهش نشان داد که اشتیاق تحصیلی هم با ذهن آگاهی هم با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم و معنادار دارد.
Moderating Role of the Mindfulness and Acceptance in Predicting Psychological Well-Being based on Perfectionism in University Students.
Effects of Mindfulness on Students' Working Memory and Academic Engagement, Research in school and virtual learning.