چکیده:
با ورود به هزارۀ سوم، فرهنگ شهروندی به منزلة مقولهای نوین و پرمناقشه بین صاحبنظران جامعهشناسی و دیگر حوزههای وابسته پدیدار شد. ازینرو، در سالیان اخیر اندیشمندان الگوهای متعددی از فرهنگ شهروندی برای جامعة مدنی غرب ارائه دادهاند که این مدلها با مبانی اسلامیـ ایرانی جامعة ایران سازگاری چندانی ندارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائة الگوی فرهنگ شهروندی مبتنی بر مبانی اسلامیـ ایرانی و بر مبنای مطالعهای توصیفیـ اکتشافی با رویکردی توسعهایـ کاربردی انجام شد. جامعة آماری پژوهش برای سنجش اعتبار محتوایی مدل شامل خبرگان و متخصصان فعال در حوزة فرهنگ و حقوق شهروندی در کشور بود. نمونة آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 15 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل مطالعات عمیق کتابخانهای و پرسشنامة خبرگانی بود. در نهایت، در این پژوهش، مبتنی بر روش هفتمرحلهای فراترکیب، الگوی فرهنگ شهروندی بر اساس مبانی اسلامیـ ایرانی ارائه شد که شامل سه بعد حقوقی و وظیفهای و ارزشی شهروندی و سیزده مولفة اصلی است. همچنین، در پایان، راهکارهای توسعه و ارتقای فرهنگ شهروندی اسلامیـ ایرانی ارائه شده است.
Two decades into the third millennium, citizenship culture has emerged as a new and controversial subject among sociologists and the scholars of other related areas. Hence, in the past few years scholars have presented several models of the citizenship culture for Western civil society which don’t fit well into the Islamic-Iranian principles of our society. Therefore, the present study aims to provide a model of citizenship culture based on Islamic-Iranian principles using a descriptive-exploratory study via a developmental-applied approach. The statistical population of the study – which is used to assess the content validity of the model - regarded the experts of the field of culture and civil rights practicing within Iran. Fifteen people were selected as the study sample through purposive sampling method. The data collection instrument was the deep library research and an expert questionnaire. Finally, in this study, which was based on a seven-step meta-synthesis approach, a model of citizenship culture based on Islamic-Iranian principles is presented which includes three dimensionsregarding legal issues, duties, and values of citizenship, with 13 main components. Finally, the strategies for the development and enhancement of the culture of Islamic-Iranian citizenship in Iran are presented.
خلاصه ماشینی:
در عین حال ، گسـترة شهرنشـینی در ایـران در سالیان اخیر و چالش های اساسی که در این حوزه به وجود آمده لزوم ایجـاد یـک الگـوی فرهنگ شهروندی غنی مبتنی بر مبانی اسلامیـ ایرانی و تأکید بر معیارهای ملی و منطقه ای و محلی را دوچندان ساخته است ؛ به نحوی که در عین حفظ هویت ملی بتواند از تجـارب سایر جوامع برای بهره مندی از معیارهای فرهنگ شهروندی در جهـت توسـعۀ همـه جانبـۀ جامعه استفاده کند و از تقلیـد کورکورانـه از الگـوهـای غربـی بپرهیـزد.
با این حال ، در این پژوهش تلاش شـده اسـت ، بـا تـدوین یـک پرسشـنامۀ خبرگـانی، اعتبـار و روایـی ابعـاد و مؤلفـه هـا و شاخص های الگوی فرهنگ شهروندی استخراج شود و از روش فراترکیب مبتنی بر شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) به دست آید که نتایج آن در گام ششم روش فراترکیب آورده شده است .
در ایـن پـژوهش ، از روش هفـت مرحلـه ای فراترکیب سندلوسکی ١ و بارسو (٢٠٠٧) استفاده شد که در ادامه گام های اجرایی انجام شده برای استخراج الگوی فرهنگ شهروندی بیان میشود.
An analysis of citizenship culture with emphasis on citizenship education, Urban Sociological Studies Quarterly, 12(3), pp.
Investigating the Relationship between National Identity and Religious Identity with Adherence to Citizenship Culture in Kermanshah, Journal of Urban Sociological Studies, 6 (19), pp.
Respect and Responsibility: Teaching Citizenship in South Africa High Schools, International Journal of Educational Development, 31.