چکیده:
با وجود نقش چشمگیری که کارکنان دانشگاه در تحقق اهداف دانشگاه و آموزش عالی ایفا میکنند، عوامل انگیزش کارکنان دانشگاه موردتوجه چندانی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی انگیزش کارکنان غیرهیأت علمی دانشگاه و اولویتبندی مؤلفههای آن برای تقویت انگیزش شغلی کارکنان در دانشگاه امام صادق (ع) بهعنوان مورد مطالعه انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی است که بهروش ترکیبی و با استراتژی اکتشافی انجام شده است. بخش کیفی پژوهش با روش تحلیل مضمون و بخش کمّی با روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. برای ارزیابی برازش مدل از تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شده است. بهمنظور اولویتبندی مؤلفههای انگیزش کارکنان دانشگاه از تحلیل اهمیت- عملکرد استفاده شده است. نتیجه تحلیل دادههای کیفی، شناسایی 125 مضمون پایه، 25 مضمون سازماندهنده و 8 مضمون فراگیر است. الگوی پیشنهادی دارای هشت مقوله جهتگیری دانشگاه، جو دانشگاه، رهبری، جبران خدمات، فرایندها و کارکردهای منابع انسانی، محیط کار، همکاران و عوامل شغلی است. نتایج تحلیل دادهها در بخش کمّی نشان میدهد که مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است.همچنین، پنج اولویت دانشگاه امام صادق (ع) برای بهبود انگیزش شغلی کارکنان شامل پرداختهای نقدی، توسعه حرفهای و امنیت شغلی، رفتار کارمندمدار مسئولان، کمک هزینه و ویژگیهای فردی مسئولان، تأمین استعدادها و مدیریت عملکرد میباشد.
Despite the important role of a university employees in attaining university and higher education objectives, the motivational factors for university employees has not received enough attention. This study aims at developing a model for university employees’ motivation and prioritizing the programs for improving the employees’ motivation at Imam Sadiq (as) University. It is an applied study using mix methods. The qualitative study was conducted using thematic analysis and the quantitative one was conducted using descriptive-survey method. Confirmatory factor analysis by Smart PLS software was used to assess the fitness of the proposed model. Importance-performance analysis technique was applied in order to prioritize the practices and programs related to improving the employees’ motivation.Based on the thematic analysis, 125 basic themes, 25 organizing themes and 8 global themeshave been extracted. The proposed model has eight dimensions: university’s orientation, organizational climate, leadership, compensation, HR functions and Proccesses, work environment, co-workers and job factors. Managers of universities should concentrate on the recognized factors offered in the proposed model. Results of the quantitative data analysis show that the proposed model has good fitness. Also, priorities of Imam Sadiq(as) University for improving the empoyees’ motivation include: cash payments, professional developments and job security, university managers’ employee oriented behavior, financial aids and university managers’ personal attributes, recruitment and performance management.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی انگیزش کارکنان غیرهیأت علمی دانشگاه و اولویت بندی مؤلفه های آن برای تقویت انگیزش شغلی کارکنان در دانشگاه امام صادق (ع ) به عنوان مورد مطالعه انجام شده است .
براساس بررسیهای انجام شده به وسیله نویسنده این مقاله ، پژوهش حاضر به عنوان اولین پژوهشی است که سعی دارد عوامل انگیزش کارکنان دانشگاه را به طور جامع بررسی کند و الگویی در این زمینه ارائه دهد تا به صورت کاربردی برای سنجش انگیزش کارکنان دانشگاه های کشور استفاده شود.
این پژوهش سعی میکند به دو سؤال اصلی پاسخ دهد: اول اینکه ، ابعاد و مؤلفه های الگوی انگیزش کارکنان دانشگاه کدامند؟ دوم اینکه ، اولویت بندی مؤلفه ها برای بهبود انگیزش کارکنان در دانشگاه امام صادق (ع ) چگونه است ؟ پژوهش حاضر میتواند با به کارگیری روش پژوهش ترکیبی به توسعه دانش در این حوزه کمک کند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) 81 براساس وزن نرمال هر مؤلفه (جدول ٦)، پنج اولویت مباحث انگیزشی دانشگاه امام صادق (ع ) از منظر کارکنان دانشگاه برای بهبود انگیزش شغلی آنها به این ترتیب بیان میشود: اولویت اول : پرداخت های نقدی ؛ اولویت دوم : توسعه حرفه ای و امنیت شغلی ؛ اولویت سوم : رفتار کارمندمدار رهبر؛ اولویت چهارم : کمک هزینه و ویژگیهای فردی رهبر؛ اولویت پنجم : تأمین استعدادها و مدیریت عملکرد.
, Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice, 13th Edition, London: Kogan Page, 2014.
, "Perceived investment in employee development, intrinsic motivation and work performance", Human Resource Management Journal, 19 (3), 2009, 217–236.