چکیده:
از موانع توسعه بیمهزندگی، فقدان درک بیمهگران از دوگانگیهایی است که افراد در مواجهه با بیمهزندگی تجربه میکنند. با توجه به شکاف موجود در حوزه رفتار مصرفکننده در بیمههای زندگی، بهدنبال تبیین دوگانگیهای بیمهگذار، بهمنظور شناخت اثربخشتر رفتار خرید بیمههای زندگی هستیم تا در تدوین و اجرای راهبردهای بازاریابی اثربخش شرکتهای بیمه مورد استفاده قرار گیرد. رویکرد پژوهش، کیفی و مبتنی بر استراتژی نظریه داده بنیاد کوربین و اشتراوس ویرایش چهارم است. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق با 27 مشارکتکننده منتخب از طریق نمونهگیری نظری، شامل بیمهگذاران، نمایندگان فروش و کارشناسان بیمههای زندگی جمعآوری گردید و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل دادهها بهطور سیستماتیک با سازوکار کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با فرآیند رفت و برگشتی مستمر بین داده، مفاهیم، مقولات و مدل انجام گرفت. در این فرآیند از راهبرد تحلیل پرسش و مقایسه و ابزار تحلیل، یادآور، طرحوارهها و پارادایم استفاده گردید. برونداد پژوهش، علاوه بر شناسایی و تبیین 15 خواستگاه ایجاد دوگانگی در زمینهای از شرایط بیرونی و درونی (فردی)، مدل رفتار خرید بیمههای زندگی با محوریت دوگانگیهای شناختی، روانشناختی و اجتماعی ارائه گردید.
One of the major barriers to the development of life insurance in Iran is the insurers' lack of understanding regarding the ambivalences that people experience while engaging in life insurance buying process. Considering the existing gap in the context of life insurance consumer behavior, in this study we aimed to explain the policyholders' ambivalences to better understand the life insurance buying behavior which can be employed by insurance companies to formulate and implement effective marketing strategies. The research approach was a qualitative and based on the grounded theory of Corbin and Strauss (Fourth Edition). Data were collected through in-depth interviews with 27 selected participants including policyholders, insurance agents, and life insurance experts, through theoretical sampling which continued until theoretical saturation. Data analysis carried out systematically with open, axial, and selective coding mechanism, with a continuous iterative process between data, concepts, categories and the model. In this process, we employed questioning and comparison strategies as well as memos, diagrams and paradigm tools to analyze the data. As the research results, furthermore identifying and explaining 15 sources of ambivalence in the context of micro and macro environmental conditions and internal (individual) circumstances, a model of life insurance buying behavior developed to explanation of cognitive, psychological, and social ambivalences.
خلاصه ماشینی:
پس از انجام هر مصاحبه ، داده هاي خام با سازوکار تحليل داده ها قرار گرفت ؛ براي مثال اينکه چرا بر خلاف تصور بعضي از افراد تحصيل کرده و دانشگاهي، اقبال مورد انتظاري به بيمه زندگي ندارند؟ در خصوص شاخص خلاقيت (طرح مفاهيم جديد، داشتن حرف نو)، براساس جستجو و استعلام از سازمان اسناد و مدارک علمي ايران ، اين گزارش اولين پژوهشي است که هم به لحاظ وارد کردن سازه ها و مفاهيم روان شناسي شناختي و اجتماعي در موضوع رفتار مصرف کننده در بيمه هاي زندگي (مانند دوگانگي)، ديد فرآيندي و رفتاري به خريد بيمه زندگي، ارائه مفاهيم جديد (تقدير يا تدبير، ...
در هنگام کدگذاري براي زمينه در حال انجام کاري هستيم کدگذاري محوري است ؛ سپس با ورود فرآيند به تحليل ، کنش و واکنش ها به پيامدهاي مختلفي مرتبط ، روابط تبيين و مقولات حول مقوله محوري يعني دوگانگي شناختي، روان شناختي و اجتماعي، يکپارچه سازي و به تبييني در خصوص رفتار خريد بيمه هاي زندگي انجاميد.
،، اين احساس و ادراک آساني و سختي در خصوص توان فهم و درک و اتخاذ تصميم اثربخش که ناشي از ماهيت محصول و تحت تأثير مؤلفه اي تأثيرگذار کلان و خرد است ، باعث نگرش هاي متعارض سهولت يا سختي فهم محصول و در نتيحه ارزشيابي همزمان مثبت و منفي از محصول و خريد بيمه زندگي ميشود که نهايتاً وضعيت شناختي و روان شناختي دوگانگي را بر فرد مستولي ميکند.