چکیده:
اعضای هیئتعلمی نقش اساسی در دانشگاه و جامعه دارند که نمیتوان به آن بیتوجه بود. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف سنجش روابط علّی بین جامعهپذیری سازمانی با پاسخگویی و رفتار اخلاقی، با نقش میانجی هویت سازمانی، میان اعضای هیئتعلمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفیـ همبستگی است. جامعة آماری همة استادان تماموقت 13 واحد دانشگاهی و در مجموع 695 نفر بود که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی حجم نمونه از جدول کرجسی مورگان 263 نفر انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامة استاندارد (جامعهپذیری سازمانی تائورمینا، هویت سازمانی آشفورث و مائل، رفتار اخلاقی سوانسون و هیل، پاسخگویی هاچوارتر) استفاده شد. روایی محتوایی و روایی سازهای پرسشنامهها تأیید شد و پایایی نهایی با آلفای کرونباخ مناسب بود. نتایج بهدستآمده نشاندهندة رابطة مثبت و معنادار بین جامعهپذیری سازمانی با پاسخگویی و رفتار اخلاقی با نقش میانجی هویت سازمانی بود. در نتیجه، جامعهپذیری سازمانی هم به طور مستقیم هم به طور غیرمستقیم با میانجیگری هویت سازمانی میتواند پاسخگویی و رفتار اخلاقی اعضای هیئتعلمی را تحت تأثیر قرار دهد.
Faculty members play an essential role in university and society and cannot be ignored. The purpose of this study was to assess the causal relationships between organizational socialization and ethical behavior and responsibility with the mediating role of organizational identity among faculty members of Islamic Azad University branches in the West Azarbaijan. The study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of nature and method. The statistical population was comprised of all 695 full-time faculty members in 13 university branches. The Krejcie-Morgan table was used to select 263 people for data collection through proportional stratified random sampling. Four standard questioners were used to gather data, including Taormina’s organizational socialization, Ashforth and Mail’s organizational identity, Swanson and Hill's ethical behavior, and Hatchwar’s Responsibility questionnaires. The content and construct validity of the questionnaires were confirmed and their reliability was found to be at an adequate level using Cronbach's alpha. The results showed a significant and positive relationship between organizational socialization and responsibility and ethical behavior through the mediating role of organizational identity. As a result, organizational socialization, both directly and indirectly through the mediation of organizational identity, can affect the responsibility and ethical behavior of faculty members.
خلاصه ماشینی:
بدین منظـور پـژوهش حاضـر بـا هدف سنجش روابط علّی بین جامعه پذیری سازمانی با پاسخگویی و رفتار اخلاقی، با نقـش میـانجی هویـت سـازمانی، میـان اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی انجام شد.
جامعه پذیری سازمانی فرایندی است که طی آن فرد رفتار صـحیح و مطلـوب سـازمان را فرامـیگیـرد و بـا فرهنـگ و اهـداف و ارزش هـا و هنجارهای اصلی سازمان ، به دیگر سخن با فرهنگ سازمانی، آشنا میشود و خود را متقاعد بـه پذیرش آن میکند (مرادی و روستایی ١٣٩٤: ١٢٩ ـ ١٥٤).
yan کشور دارند و اثرگذاری آنان در دانشگاه بیبـدیل اسـت و جامعـه پـذیری سـازمانی و هویـت سازمانی میتوانند پاسخگویی و رفتار اخلاقی اعضای هیئت علمی را بهبود بخشند و ارزش های زیربنایی اخلاقی و هویت های اصیل ایرانی و اسـلامی را ارتقـا دهنـد و بـه رشـد و توسـعۀ فرهنگی جامعه در تولید و انتشار علم با تأثیرگذاری مثبت و عمیق بر کشور کمک کنند و نیز بر ارزش های زیربنایی فرهنگی با رفتار اخلاقی و پاسـخگویی مناسـب و هویـت یـاب بکوشـند.
مسئلۀ اصلی پژوهش این بود کـه آیـا جامعـه پـذیری سازمانی میتواند بر پاسخگویی و رفتار اخلاقی اعضـای هیئـت علمـی تـأثیر مثبـت و معنـادار بگذارد؟ و آیا هویت سازمانی میتواند در رابطۀ جامعه پذیری سازمانی با پاسـخگویی و رفتـار اخلاقی اعضای هیئت علمی نقش میانجی ایفا کند؟ پیشینۀ نظری پژوهش یکی از پارامترهای مهم در موفقیت سازمان اخلاق است .
شاخص های برازش کلی مدل آزمون شده به تصویر صفحه رجوع شود بحث و نتیجه این پژوهش با هدف بررسی تأثیر جامعه پذیری سازمانی بر پاسخگویی و رفتار اخلاقـی بـا نقش میانجی هویت سازمانی میان اعضای هیئـت علمـی واحـدهای دانشـگاه آزاد اسـلامی استان آذربایجان غربی انجام گرفت .