چکیده:
تأمین مالی جمعی یک فراخوان عمومی در بستر اینترنت با جمعیتی گسترده است که با دریافت پاداشهای مادی و معنوی همراه است. هدف از تأمین مالی جمعی، گردآوری سرمایههای خرد در جامعه برای تأمین مالی برای انواع مختلفی از پروژهها صورت میگیرد. همسو با مطالعات پیشین، در این پژوهش به عواملی که بر تأمین مالی جمعی تأثیر میگذارد پرداخته شد. سپس، برای شناسایی عوامل جدید و صحهگذاری بر نتایج بهدستآمده در گذشته، مصاحبة نیمهساختاریافته با پانزده نفر از کارشناسان و خبرگان تأمین مالی جمعی، که در خانة سرمایهگذاری فعالیت داشتهاند، صورت گرفت. روش نمونهگیری از نوع هدفمند قضاوتی بود. برای تحقق این هدف از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. طبق متون گذشته و مصاحبههای صورتگرفته عواملی که در موفقیت رفتار تأمین مالی جمعی تأثیرگذارند شناسایی شدهاند که عبارتاند از: عوامل جمعیتی، عوامل محیطی، عوامل تأثیرگذار بر پروژه. در تحلیل محتوایی، مفهومهای جدیدی از این عوامل با استناد بر مصاحبه استخراج شد که در نهایت به ایجاد مدلی انجامید که بر موفقیت تأمین مالی جمعی تأثیرگذار است. منجر به ایجاد مدلی که تأثیرگذار بر موفقیت تأمین مالی جمعی میباشد، را نشان میدهد.
Crowdfunding is a public call on the Internet to a large population that is accompanied by material and spiritual rewards. The goal of raising micro-capital in the community is to finance a variety of projects. In line with the previous related studies, this study first addressed the factors that affect crowdfunding. Then, in order to identify new factors and endorse results that had been identified in the past, a semi-structured interview with 15 fundraising experts and practitioners working in the Investment House was done (who were selected using purposive sampling). To achieve this goal, qualitative content analysis has been used. According to the results of the analysis of the previous studies and the conducted interview, the factors that influence the successfulness of crowdfunding behavior were identified, including demographic factors, environmental factors, and factors affecting the project. In content analysis, new concepts were extracted from these factors based on interviews that ultimately led to the development of a model that shows factors influencing crowdfunding behavior.
خلاصه ماشینی:
استفاده از تأمین مالی جمعی یکـی از راه هـای مهـم و در دسـترس بـرای تـأمین مـالی کسب وکارهای نوپا به شمار میرود تا از این طریق بتوانند سرمایه های خـود را بـا سـرعت بیشتری افزایش دهند (٢٠١٦ Zhang &Yang ).
با این تفاسـیر، درک درسـت از تأمین مالی جمعی و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن برای سرمایه گذاران و کسب وکارهایی که نیازمند تأمین مالیاند به چالش و مشکلی بزرگ تبدیل شده است (٢٠١٣ Bannerman).
استفاده از تأمین مالی جمعی در بستر اینترنت به منزلۀ یک کانال جدید در دنیا این امکان را فراهم مـیکنـد که تعداد بیشتری از سرمایه گذاران و کارآفرینان برای پروژه ها در سراسر جهان بـه صـورت حرفه ای و پایدار با یک دیگر ارتباط برقرار کنند (٢٠١٣ Bannerman).
مقدار پول : یکی از انگیزه های مهم برای شرکت در تأمین مالی جمعی مقدار پولی است که میتواند به مشارکت سرمایه گذار منجر شود (٢٠١٩ Zo &Kusumarani ).
کدگذاری اولیۀ عوامل تأثیرگذار بر رفتار تأمین مالی جمعی به تصویر صفحه رجوع شود در جدول های ٤ و ٥ و ٦ کدهای ثانویه تبدیل به مفهوم و مفهوم ها تبدیل به مقوله هـا جهت استخراج مدل شدند.
کدگذاری داده های عوامل جمعیتی تأثیرگذار بر موفقیت رفتار تأمین مالی جمعی به تصویر صفحه رجوع شود جدول ٥.
کدگذاری داده های عوامل محیطی تأثیرگذار بر موفقیت رفتار تأمین مالی جمعی به تصویر صفحه رجوع شود جدول ٦.
تـأمین کننـدگان مـالی مقـادیر متفاوتی برای سرمایه گذاری مد نظر دارند که تأثیر آن را بر رفتار تأمین مالی جمعـی نشـان میدهد و این موضوع اشاره به مفهـوم حجـم سـرمایه گـذاری دارد.