چکیده:
به دنبال شیوع ویروس کووید 19 و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، آموزش مدارس به شیوه ی مجازی به کار خود ادامه داد. این پژوهش به بررسی فرصتها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا، پرداخته است. این مطالعه در چارچوب روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفته است. در این روش برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه عمیق استفاده شده است. مشارکت کنندگان 20 نفر از دانش آموزان و معلمان هنرستانهای شهرستان کلات بودهاند که برمبنای ملاکهای نمونهگیری طبقهای هدفمند انجام گرفته و نمونهگیری تا رسیدن به حد اشباع ادامه یافته است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از شیوه ی تحلیل محتوای تلخیصی متن مصاحبهها استفاده شده است. یافتههای این پژوهش، شامل چهار مضمون و 19 زیر مضمون است: 1-مشکلات مشترک بین دانش آموزان و معلمان (6 زیر مضمون) 2- مشکلات مختص دانش آموزان (5 زیر مضمون) 3- مشکلات مختص معلمان در آموزش مجازی (3 زیر مضمون) 4- مزایای آموزش مجازی (5 زیر مضمون).
Following the outbreak of the Covid virus 19 and the implementation of the social distancing plan, virtual school education continued to operate. This study investigates the opportunities and threats of e-learning during the corona pandemic. This study was conducted within the framework of a qualitative method with a phenomenological approach. In this method, in-depth interviews were used to collect information. ض ض ض ض Participants were 20 students and teachers of vocational schools in Kalat city, which was based on the criteria of targeted stratified sampling and sampling continued until saturation. To analyze the findings, the method of summarizing the content of the interview text was used. The findings of this study include four themes and 19 sub-themes: 1- Common problems between students and teachers (6 sub-themes) 2- Problems specific to students (5 sub-themes) 3- Problems specific to teachers in virtual education (3 below Theme) 4- Benefits of e-learning (5 sub-themes).