چکیده:
با توجه به این نکته که بهروزی سازمانی با اتخاذ رویکرد مثبت نگری بدنبال بهبود شادی و عملکرد در محیطهای کاری است، طراحی الگوی بهروزی سازمانی در شرکت ملی گاز ایران هدف این پژوهش قرار گرفت. این پژوهش ازلحاظ هدف، توسعهای و کاربردی و از لحاظ ماهیت، از نوع تحقیقات کیفی-اکتشافی است. دادهها از طریق نمونهگیری گلوله برفی و مصاحبه نیمه عمیق ساختاریافته با 18 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت جمعآوری شدند و با استفاده از رویکرد تئوری داده بنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. فضیلتهای حرفهای، فضیلتهای اجتماعی کار، و سرمایه روانشناختی افراد عوامل اصلی در شکل دادن بهروزی سازمانی کارکنان بودند. بهروزی سازمانی متشکل از سه لذت حرفهای، رابطهای، و انعکاسی است که با ایجاد مالکیت روانشناختی در کارکنان، به همراه عوامل مداخلهگر و زیرساختی، ایجادکننده پیامدهای انتقالی، توسعهای و عملکردی است.
Due to the fact that organizational well-being seeks to improve happiness and performance in the workplace by adopting a positive approach, this study aimed at designing organizational well-being model in the National Iranian Gas Company. This research is developmental and applied in terms of purpose and qualitative-exploratory research in terms of nature. Data were collected through snowball sampling and semi-structured in-depth interviews with 18 managers and experts of the company and were analyzed using the grounded theory approach. Professional virtues, social virtues of work, and psychological capital of individuals were the main factors in shaping the organizational well-being of employees. Organizational well-being consists of three professional, relational, and reflective pleasures that create transitional, developmental, and functional consequences by creating psychological ownership in employees, along with intervening and infrastructural factors.
خلاصه ماشینی:
این واقعیت ها نشان می دهند که بخش بزرگی از کارکنان در محیط های کاری به کار صرفاً به عنوان منبع درآمد نگاه می کنند تا از پول حاصله برای برقراری روابط در محیط خارج از کار و افزایش بهروزی خود بهره گیرند.
برخی بهروزی ســازمانی را معــادل بهروزی کارکنــان می دانند، درحالی کــه برخی دیگر آن را معادل شــاخص های عملکــردی ســازمان دیــده و مطالعــه کرده انــد(٢٠١٧ ,Dulagil &Oades ) برخــی تحقیقــات صــورت گرفتــه بر پیشــایندها متمرکز شــده اســت (عربان ، ارشــدی، نیســی ، و بشــلیده ،۱۳۹۴؛ Brief & Weiss, 2002 Gillet, Fouquereau, Fores ٢٠٠٨ ,Cannings &Pinol, Dolan, Sierra ).
در این راســتا ســوال اصلی پژوهش این اســت که الگوی بهروزی سازمانی در شرکت ملی گاز ایران چگونه است ؟ بهروزی سازمانی بر اساس شواهد با عملکرد سازمانی ارتباط دارد (آقاداوود، ۱۳۹۷؛ ,Grawitch Gottschalk, & Munz, 2006; Tenney, Poole, & Diener, 2016; Youssef & Luthans, ٢٠٠٧).
آنها بهروزی ذهنی در محیط کار را معادل رضایت از شغل ، ارزیابی شناختی از ماهیت شغل ، و تجربه مکرر عواطف مثبت تعریــف کرده انــد (,Butt &Bouckenooghe, Raja, ;٢٠١١ ,Oerlemans &Bakker .
این پژوهش به دنبال احصای پدیده محوری با محوریت بهروزی کارکنان در سازمان ، شرایط علی ، مداخله گر، زمینه ای، راهبردها، و پیامدها از طریق مصاحبه های نیمه عمیق ساختاریافته با مدیران و کارشناسان شرکت ملی گاز ایران اســت .
Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 58(3): 129–147.
European Journal of Work and Organ˪zat˪onal Psychology, 25(2), 1-19.