چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر رهبری توانمندمحور بر پردازش شغلی کارکنان با نقش میانجی سرمایهی روانشناختی و چابکی یادگیری انجام شد. روش پژوهش، همبستگی- پیمایشی در نظر گرفته شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شامل500 نفر بود که تعداد 217 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای رهبری توانمندمحور (محقق ساخته)، چابکی یادگیری کراوت و کالدول (2016) سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) و پردازش شغلی تایمز و همکاران (2014) پاسخ دادند. پایایی کلیۀ پرسشنامهها برحسب آلفای کرونباخ بالای 70/. بود. همچنین، روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و سازه مورد تایید قرار گرفت. دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS و AMOS تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد رهبری توانمندمحور بهطور مستقیم بر روی پردازش شغلی تاثیر دارد و چابکی یادگیری و سرمایه روانشناختی نقش میانجی جزئی بین رهبری توانمندمحور و پردازش شغلی دارند.
The aim of this study was to investigate the effect of Strengths-Based leadership on employee’s job crafting with the mediating role of psychological capital and learning. The correlation-descriptive research method has been used. All the employees of National Petrochemical Company (N=500) comprised the statistical population of the present study and 217 individuals were randomly selected as the sample who responded to the questionnaires of Strengths-Based Leadership (researcher made), learning agility Gravett and Caldwell (2016) psychological capital Luthans et al. (2007) and job crafting Times et al, (2014). Reliability of all questionnaires evaluated and verified by Cronbach's alpha greater than 0.7. In addition, both the construct and the content validity of the questionnaires were confirmed. Data was analyzed using structural equation modeling and SPSS and Amos software. Findings indicated that strengths-based leadership directly affectshas direct effects upon job crafting. In addition, learning and psychological capital play the role of mediator between strengths-based leadership and job crafting.
خلاصه ماشینی:
جامعة آماری شامل کلیة کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ، شامل ۵۰۰ نفر بود که تعداد ۲۱۷ نفر به صورت تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های رهبری توانمندمحور (محقق ساخته )، چابکی یادگیری کراوت و کالدول (۲۰۱۶) سرمایه روان شناختی لوتانز و همکاران (۲۰۰۷) و پردازش شغلی تایمز و همکاران (۲۰۱۴) پاسخ دادند.
Hetland et al)، رهبری توانمندساز (& Thun ٢٠٢٠ ,Beehr &Kim ;٢٠١٧ ,Perreia-lopes &Esteves ;٢٠١٨ ,Bakker)، رهبری خدمتگزار (٢٠١٧ ,Bavik et al)، رهبری اصیل (٢٠٢٠ ,Luu)، رهبری کارمندمحور (-Fis &Lichtenthaler ٢٠١٨ ,chbach) و پردازش شغلی رابطه وجود دارد.
با این حال مشخص شده است که بین سرمایه روان شناختی و برخی سبکهای رهبری مثل رهبری تحولی (اســماعیلی و شریعت نژاد، ۱۳۹۴)، رهبری توانمندســاز (٢٠١٧ ,Park et al)، رهبری اصیل (٢٠١٨ ,Boshoff &Du Plessis ؛ قانع نیا و همکاران ، ۱۳۹۴) رابطه وجود دارد.
از سوی دیگر، برخی پژوهش ها (٢٠١٩ ,Setyawan ;٢٠١٧ ,Cenciotti et al ؛ گل پرور و همکاران ،۱۳۹۴) حاکی از آن است که بین سرمایه روان شناختی و پردازش شغلی رابطه وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری توانمندمحور بر پردازش شغلی با نقش میانجی سرمایه روان شــناختی و چابکی یادگیری انجام شــد.
فرضیه دوم پژوهش نیز نشان داد که سرمایه روان شناختی نقش میانجی در ارتباط بین رهبری توانمندمحور و پردازش شغلی ایفا می کند.
از سوی دیگر، هم راستا با یافته سایر پژوهشگران (; Setyawan ;٢٠١٧ ,Cenciotti et al, ۲۰۱۹ گل پرور و همکاران ،۱۳۹۴) در این پژوهش نیز مشخص شد بین سرمایه روان شناختی و پردازش شغلی رابطه وجود دارد.