چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی مقایسهای میزان کیفیت زندگی کاری در معلمان مدارس فنی
و نظری دورة متوسطه استان کردستان است. روش تحقیق» توصیفی است. جامعة آماری این
پژوهش» کلیة معلمان دورة متوسطة استان کردستان در سال تحصیلی ۱۳۸۶-۸۷ است که تعداد
آنان ۳۶۱۰ نفر است. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده و حجم نمونه ۴۱۰ نفر است.
ابزار گردآوری دادههاء پرسشنامة کیفیت زندگی کاری است که ضریب اعتبار آن به وسیلهة
آلفای کرونباخ ۰. ۹۸ تعیین شد. یافتههای پژوهشی این تحقیق عبارت است از: میزان کیفیت
زندگی کاری معلمان مدارس فنی و نظری استان کردستان در حد متوسط است. رابطة معناداری
میان نوع مدارس (نظری -فنی) با کیفیت زندگی کاری وجود ندارد. در این تحقیق» نشان داده
شد که میزان کیفیت زندگی کاری در معلمان مدارس فنی و نظری دور متوسطة استان کردستان
در سطح متوسطی قرار دارد و رابطة معناداری میان نوع مدارس متوسطه و میزان کیفیت زندگی
کاری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی : سلامت سازمانی ، کیفیت زندگی کاری ، معلمان دورٔە متوسطۀ استان کردسـتان ، مدارس فنی و نظری *استادیار روان شناسی گروه علوم تربیتی ، دانشکاه تربیت دبیر شهید رجایی **کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، گروه علوم تربیتی تاریخ دریافت : ٨٩/١٢/٨ تاریخ پذیرش : ٩١/٢/١٨ مقدمه در سازمان های امروزی بسیاری از کارکنان از کار خـود ناراضـی بـوده ودر پـی کـاری پرمعناتر می باشند.
کیفیت زندگی کاری فرایندی است کـه بـه وسـیلۀ آن همـۀ اعضـای سـازمان از راه مجاری باز و متناسبی که برای این مقصود، ایجاد شـده اسـت در تصـمیم هـایی کـه بـر شغلشان و به خصوص محیط کارشان به طور کلی اثر مـی گـذارد و بـه نـوعی دخالـت دست می یابند، در نتیجه مشارکت و رضایت شغلی آن ها از کار بیشتر می شـود و فشـار عصبی از کار بر ایشان کاهش می یابد در واقع ، کیفیت زنـدگی کـاری ، نمایـانگر نـوعی فرهنگ سازمانی یا شیوه مدیریت است کـه کارکنـان بـر اسـاس آن احسـاس مالکیـت ، خودگردانی ، مسئولیت و عزت نفس می کنند ( دولان و شولر، ترجمه طوسی و صائبی ، ١٣٧٦،ص ٣٦٤).
Fortune نجفی (١٣٨٥) در پایان نامه خود با عنوان « بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کـاری با بهره وری مدیران میانی شرکت ملی گاز ایران »، در سال ١٣٨٥ تحقیقی به عمل آورد که ابزار این تحقیق پرسشنامه و روش تحقیق توصیفی و همبستگی بود.
شهرآشوب (١٣٨٥) پایان نامه کارشناسی ارشد خود را با عنوان « بررسی رابطه بـین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی دبیران دبیرستان های شهرسـتان گنبـد کـاووس در سال تحصیلی ٨٥-٨٤» در یک نمونـه ١٩٦ نفـری از دبیـران فـوق و بـا روش تحقیـق توصیفی و همبستگی انجام داده است .