چکیده:
هدف کلی ازانجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر دوره های میان رشته ای در نظام آموزش مجازی بر تولید دانش در فضای سایبری در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و در زمرۀ تحقیقات شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل همراه با اجرای پیش آزمون و پس آزمون قرار میگیرد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان تهران است. ابتدا با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از بین دانشجویان رشته ها و مقاطع مختلف دانشگاه فرهنگیان به صورت تصادفی ساده و با استفاده از نرم افزار رایانه ای انلاین تعداد 40 نفر به عنوان نمونه ای که در سال تحصیلی 1401-1400در دانشگاه فرهنگیان استان تهران مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته سنجش تاثیر دوره های میان رشته ای است. پس از جمع آوری داده ها، با استفاده از نرم افزار spss25 و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل داده ها انجام شد.نتایج حاصل از تحلیل؛ حاکی از آن است که دوره های میان رشته ای آموزش مجازی بر تولید دانش در فضای سایبری در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بعد تلفیق محتوا، تلفیق مدرسه و فرد، تلفیق مهارتها و فرایندها و تلفیق گرایی تاثیر دارد.
The general purpose of this study was to investigate the effect of interdisciplinary courses in the virtual education system on knowledge production in cyberspace among students of Farhangian University. The present research is in terms of applied purpose and is in the category of quasi-experimental research with experimental and control groups along with pre-test and post-test. The statistical population includes all students of Farhangian University of Tehran. First, by using random sampling method among students of different fields and sections of Farhangian University in a simple random way and using online computer software, 40 people as a sample in the academic year 1401-1400 in Farhangian University of Tehran They were studying, they were elected. Research data collection tools include a researcher-made questionnaire to assess the impact of interdisciplinary courses. After data collection, data analysis was performed using spss25 software and analysis of covariance. Analysis results; It is indicated that interdisciplinary virtual education courses affect the production of knowledge in cyberspace among students of Farhangian University in terms of content integration, school and individual integration, integration of skills and processes, and integrationism.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از تحليل حاکي از آن است که دوره هاي ميان رشته اي آموزش مجازي بر توليد دانش در فضاي سايبري در بين دانشجو معلمان از بعد تلفيق محتوا، تلفيق مدرسه و فرد، تلفيق مهارت ها و فرآيندها و تلفيق گرايي تأثير دارد.
پيشرفت تخصصي دريک رشته ، خطي و تک بعدي است ؛ درحالي که توسعه ميان رشته اي، نوعي گستردگي علوم و ايجاد يک سطح وسيع با هدف دربرگرفتن اين مشکلات خواهد بود که دراين راستا با هدف پاسخگويي به نياز اجتماع و جامعه علمي و آموزش عالي؛ بررسي تأثير دوره هاي ميان رشته اي در نظام آموزش مجازي بر توليد دانش در فضاي سايبري در بين دانشجو معلمان بر اساس نظريه امري است که بايد مورد توجه صاحب نظران قرار بگيرد؛ چراکه ايجاد رشته هاي متنوع در اين دانشگاه ، سبب خروج از حالت سنتي آموزش و و رود به طيف جديدي از آموزش هاي کاربردي ميگردد.
نتايج تجزيه و تحليل داده ها حاکي از آن بود که دوره هاي ميان رشته اي آموزش مجازي بر توليد دانش در فضاي سايبري در بين دانشجو معلمان از بعد تلفيق محتوا، تلفيق مدرسه و فرد، تلفيق مهارت ها و فرآيندها و تلفيق گرايي تأثير دارد.
هم چنين ارتقاء دانش اساتيد دانشگاه فرهنگيان نسبت به برگزاري دوره هاي ميان رشته اي نيز در فرآيند توليد دانش سايبري توسط فراگيران نقش زيادي دارد؛ چرا که امروزه سواد رسانه اي جهت برگزاري دوره در فضاي مجازي منجر به يادگيري عميق تر دانشجويان ميگردد؛ بنابراين نتايج اين فرضيۀ پژوهش با تحقيق ٢٠١٦ ,Shabani &Asadnia ; Mehdi, 2013;Faraskhah, 2012 ،Javid, 2011 &Haji Yousefi, 2016 Jamali ;٢٠٠٢ ,.