چکیده:
ابزارهای خطمشی بهعنوان مهمترین بخش از فرآیند خطمشیگذاری، نقش مهمی در تدوین و اجرای کارآمد خطمشی دارند. بهمنظور اجراییسازی سیاستهای کلی نظام اداری، تاکنون ابزارهای مختلفی استفاده شده است که در عمل منجر به تحقق این سیاستها نشده است. پژوهش حاضر با رویکرد ابزاری به دنبال آسیبشناسی ابزارهای پیادهسازی سیاستهای کلی نظام اداری است. بدینجهت در پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون ابتدا بر اساس نمونهگیری هدفمند خبرگان و متخصصان نظام اداری شناسایی شدند و پس از انجام مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با آنها، دادهها کدگذاری شدند و شبکه مضامین با 4 مضمون فراگیر، 19 مضمون سازماندهنده و 184 مضمون پایه کشف شد. آسیب شناسی ابزارهای پیادهسازی اصلاح نظام اداری در چهار بخش کلان شامل فقدان بینش ها و زمینه های سیاستی درست برای ابزارسازی، ضعف در تدوین ابزارهای کارکردی، ضعف در تدوین ابزارهای ظرفیت ساز و ضعف در تدوین ابزارهای ساختاری و فرآیندی مشخص شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که اولاً بینشها و زمینههای سیاستی درست برای ابزارسازی در نظام اداری کشور موردتوجه قرار نمیگیرد و ثانیاً در تدوین ابزارهای ساختاری و فرآیندی، ابزارهای کارکردی و ابزارهای ظرفیتساز ضعف و چالش جدی وجود دارد و همین امر علت نابسامانی فعلی نظام اداری کشور و عدم تحقق سیاستهای کلی نظام اداری است.
Policy instruments, as the most important part of the policy-making process, have an important role in the designing and implementation of policy. In order to implement the meta policies of the administrative system, various instruments have been used, which in practice have not led to the implementation of these policies. present study seeks to analyze and pathology instruments for the implementation of meta policies of the administrative system. In the present study, based on Targeted Sampling, experts and Professors of the administrative system were identified. After conducting semi-structured deep interview with them, the data were coded using thematic analysis method and the web of themes was discovered with 4 Global Themes, 19 organizing themes and 184 basic themes. Findings showed that, firstly, unfortunately, the insights and policy contexts for tooling in the administrative system are not considered, and secondly, there are serious weaknesses and challenges in the design of structural and process instruments, functional instruments and capacity building instruments,That reason of the non-implementation of the meta policies of the administrative system
خلاصه ماشینی:
(Howlett, 2020 پژوهش حاضر با هدف تحليل آسيب ها و چالش هاي ابزارهاي پياده سازي و اجراييسازي سياست هاي کلي نظام اداري شکل گرفته است و با بهره گيري از رويکرد ابـزاري، بـه دنبـال شناسايي ضعف هاي ابزارهاي فعلي و ناتواني آنها در تحقـق سياسـت هـاي کلـي نظـام اداري است .
2014 راهبردي الگويي براي تدوين و برخي از مهم ترين آسيب هايي که در اين پژوهش مطرح مي کنند عبارت اند از: بيتوجهي به اجراي برنامه هاي اصلاح جايگاه و اهميت نظام اداري در بين مسئولين ، عدم تطابق رويکردهاي مديريت و Faghihi & Kazemi و بهبود نظام اداري در رويکردهاي اقتصادي، درآمدهاي نفتي و نبود بخش خصوصي فعال و فراگير در حوزه Bigdeli, 2014 جمهوري اسلامي ايران خدمات عمومي و امور زيربنايي تدوين مدل مفهومي پژوهش حاضر با بررسي سياست ها و قوانين و به طور خاص سياست هاي کلي نظام اداري بازمهندسي ساختار عناصر راهبردي مرتبط با ساختار شامل عدم تمرکز و منطقيسازي، اصلاح ساختارها و Sari, نظام اداري کشور بر فرآيندها، خصوصيسازي و بهبود کيفيت ، الکترونيکي، سازي انعطاف پذيري ، چابک سازي و & Barzegar اساس سياست هاي کلي متناسب سازي، کارآيي و اثربخشي، کارآمدسازي و هماهنگي، نظارت و کنترل و Hakamizadeh نظام اداري ابلاغي مقام يکپارچه سازي اطلاعات را شناسايي و در قالب راهبردهاي بازمهندسي ساختار نظام اداري , 2017 معظم رهبري بر اساس سياست هاي کلي ارائه داد.
براين اساس نوآوري اصلي و موضوعي پژوهش حاضر اين است که با بهره گيري از آموخته هاي علم خط مشيگذاري و به خصوص مطالعه ابزارشناسي، ابزارهاي استفاده شده براي تحقق سياست هاي کلي نظام اداري تحليل و آسيب شناسي شده اند.