چکیده:
هدف اصلی از این مقاله بررسی نقش مؤثر شایستگی ارتباطی بر هوش فرهنگی مدیران بانک کشاورزی استان تهران بود. هدف پژوهش کاربردی و نوع اجرای آن ترکیبی بود که در نوع کیفی از تحلیل مضمون و در نوع کمّی از معادلات ساختاری استفاده شد. در تحلیل مضمون مصاحبه به تعداد 15 نفر به روش نمونهگیری گلوله برفی انجام شد که اعتمادپذیری آن در بازبینی اعضا 77 درصد و پایایی بازآزمون نیز 75 درصد بود. در روش کمّی نیز از پرسشنامة محققساخته استفاده شد. جامعه آماری به تعداد 400 نفر از مدیران و رؤسای بانک کشاورزی استان تهران و نمونة آماری به تعداد 200 نفر به صورت تصادفی سیستماتیک انتخاب که روایی محتوایی آن به میزان 89 درصد و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ به میزان 82 درصد مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد مدیران برای ایفای نقش شایستگی ارتباطی توجه ویژهای به عوامل فردی همچون مهارتهای ارتباطی، مثبتگرایی، و احترام به ارزشهای مخاطبان کرده و عوامل سازمانی همچون توجه به حمایتگری مدیران عالی، ظرفیت سازمانی، فرهنگ سازمانی، و ساختار سازمانی کنند. برای ایفای نقش هوش فرهنگی مدیران نیز باید توجه به عوامل انگیزشی همچون توانایی تعاملات با فرهنگهای متفاوت و عوامل رفتاری همچون هوش رفتاری توجه ویژهای کنند . در نهایت با معادلات ساختاری به این نتیجه رسیده شد که شایستگی ارتباطی مدیران تأثیر مثبتی بر هوش فرهنگی آنان دارد.
The purpose of this study was to investigate the role of communication competence in the cultural intelligence of Tehran province Agricultural Bank managers. The study was applied in terms of purpose and mixed-methods in terms of data collection and analysis. Thematic analysis and structural equation modeling were used in the qualitative and quantitative phases, respectively. In the thematic analysis phase, 15 participants were interviewed who had been selected through snowball sampling. The dependability of the interviews was 77 percent in interviewee reviews, and test-retest reliability was 75. In the quantitative phase, a researcher-made questionnaire was distributed among 200 managers and high-ranking officials of Tehran province Agricultural Banks who had been selected through systematic random sampling. The content validity of the questionnaire was found to be 89%, while Cronbach’s alpha showed 82 percent of internal reliability. The results revealed that in order to put their communication competence into practice, managers paid special attention to individual factors such as communication skills, optimism, and respecting addressees’ values as well as organizational factors such as support from top managers, organizational capacity, organizational culture, and organizational structure. In order to put into practice their cultural intelligence, managers should pay attention to motivational factors such as the ability to interact with different cultures and behavioral factors such as behavioral intelligence. Finally, structural equation modeling showed that the communication competence of managers has a positive effect on their cultural intelligence.
خلاصه ماشینی:
١٣٩٠ طراحی: طراحی الگو متناسب با سازمان متقاضی عوامل فردی: خودآگاهی، مدیریت خود محمودی و Boyatzis ١٩٨٢ عوامل سازمانی: آگاهی اجتماعی، مدیریت ارتباطات ، دانش ، مهارت ، همکاران ١٣٩١ توانایی و ویژگیهای مرتبط با عملکرد شغلی عوامل شناختی: دانش و درک Spitzberg and ١٩٨٤ عوامل عاطفی: نگرش و انگیزش Koponen et al 2019 Cupach عوامل رفتاری: مهارت های ارتباطی حساسیت پذیری: دلواپسی و احترام به دیگران Koponen et al Shakli-Zalapak ١٩٩٠ تعهد: تمایل به اجتناب از اشتباهات و برقراری ارتباط بهتر با دیگران 2019 سازگارپذیری: تجربۀ اجتماعی، آرامش ، تصدیق اجتماعی، صراحت و رکگویی، بلاغت ، لطافت درگیری محاوره ای: پاسخگویی، قابلیت درک داشتن ، توجه داشتن Connery and ٢٠٠٣ مدیریت محاوره : تعاملات ارتباطی، موقعیت اجتماعی Koponen et al 2019 Cwoody همدلی: توانایی درک و سهیم بودن در احساس دیگران اثربخشی: تحقق اهداف مناسب بودن و توانایی رسیدن به هدف احترام : توانایی بیان احترام آمیز و توجه مثبت وضعیت و پوزیشن تعامل : توانایی عکس العمل نشان دادن به دیگران همدلی: توانایی خود را به جای دیگری گذاشتن رفتار نقش : انعطاف پذیری عملیاتی Koponen et al 2019 1979 Robin مدیریت تعامل : توانایی جمع بندی دانش محوری در برقراری ارتباط تحمل ابهام : توان عکس العمل در برابر موقعیت های مبهم مفهوم هوش فرهنگی را نیز می توان با کارهای صورت گرفتۀ ابتـدایی در آمـوزش هـای بین فرهنگی مرتبط دانست که در این خصوص هوش فرهنگی مدیران ، خود، به مقوله هـای فرعی انگیزشی، شناختی، رفتاری اشاره دارد.