چکیده:
ناوری اطلاعات منشأ قدرتمندی، ثروت و دانش کشورها در دنیای امروز است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 22 نفر از خبرگان علمی و با تجربه دانشگاههای استان گلستان که با روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع انتخاب شدند. همچنین جامعه آماری در بخش کمی شامل 1091 نفر که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای 285 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرم-افزارهای SPSS21 و LISREL8.5 صورت گرفت، نتایج بخش کمی نشان داد که در این پژوهش مقدار t ابعاد فناوری اطلاعات در تبدیل دانش به ثروت از 92/6 تا 97/1 تخمین زده شده است که بیشتر از مقدار tمفروض (96/1) محاسبه شده است. لذا با توجه به معنی داری و مثبت بودن این ضریب با 99 درصد اطمینان میتوان بیان نمود که تمام ابعاد فوق بر آن اثر مثبت و غیر مسقیم میگذارد. بیشترین مقدار tمربوط به بعد تقویت رقابتی و کمترین آن بعد عوامل برون سازمانی است.
Information technology is the source of power, wealth and knowledge of countries in today's world. The statistical population in the qualitative section includes 22 scientific experts with experience of universities in Golestan province who were selected by purposive sampling method and taking into account the saturation law. Also, the statistical population in the quantitative part including 1091 people, which was considered as a sample size using Cochran's formula and stratified sampling method, 285 people. Data analysis was performed using SPSS21 and LISREL8.5 software. The results of the quantitative section showed that in this study, the value of t dimensions of information technology in converting knowledge into wealth is estimated from 6.92 to 1.97. Which is calculated more than the assumed t value (1.96). Therefore, considering the significance and positivity of this coefficient, it can be stated with 99% confidence that all the above dimensions have a positive and indirect effect on it. The highest value of t is related to the dimension of competitive reinforcement and the lowest is the dimension of external factors.
خلاصه ماشینی:
ابزار گردآوري داده ها در بخش کيفي، مصاحبه نيمه ساختاريافته بود و در بخش کمي، پرسش نامه محقق ساخته فن آوري اطلاعات در تبديل دانش به ثروت که با ٣ بعد و ٩ مؤلفه فرعي و ٧٢ شاخص که شامل فراهم آوردن محيط رقابتي و عوامل مکانيسم مالي و عوامل سيستم آموزشي قوي برگرفته از نتايج حاصل از مصاحبه هاي بخش کيفي بهره گرفته شد.
Enayati Taraneh, Alipour Alireza (2014) Proposing the Model of Reproductive Growth Centers of University Humanities, Quarterly Journal of Growth and Technology, Year 10, Issue 39 Ezzati Rad Jam, Sakhdari Kamal, Musa Khani Morteza (2016) Studies on commercialization of knowledge with an entrepreneurial ecosystem approach.
Analysis of Appropriate Technological Cooperation Strategies for Commercialization of Research Achievements Using Fuzzy Network Analysis Process (Case Study: Communication and Information Technology Research Institute) Quarterly Journal of Management Improvement, Volume 10 ( 32) Fuzuni Ardakani, Zahra.
Presenting a Structural Model for Commercialization of Knowledge in Islamic Azad Universities of Tehran, Article 2, Volume 26, Number 4 (105), Winter 2015, pp.
ghasemali Talebi, Zolfaghari zaferani Rashid, Parsa Moein Korosh (1400) The causal model of the relationship between academic organizational agility, information technology and organizational culture Case :University units of Mazandaran, Quarterly Journal of Information Technology in Educational Sciences Volume 12, 2 (46 consecutive) - Consecutive issue 46 December 1400 Page 135-152 Parshakov, P.
The effect of information technology on social responsibility and organizational learning in Islamic Azad University of Mazandaran province to present a model, Quarterly Journal of Information Technology in Educational Sciences,Volume 12, 1 (45 consecutive) - Consecutive number 45 October 1400 pages 23-44 Shakeel, s.