چکیده:
هدف پژوهش بررسی نقش فضای مجازی در تربیت شهروندی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه متخصصان تو بررسی نگرش دانش آموزان نسبت به آن، با رویکرد ترکیبی به روش اکتشافی متوالی انجام گرفت. در بخش کیفی روش تحلیل محتوا بود. مشارکت کنندگان بخش کیفی شامل اساتید تعلیم و تربیت دانشگاه بودند که از بین آنها 9 نفر به شیوه هدفمند انتخاب شدند. جامعه مورد مطالعه در بخش کمی نیز شامل دانش آموزان پایه پنجم و ششم مقطع ابتدایی شهر شیراز بودند که 133 نفر از آنها به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته فضای مجازی و تربیت شهروندی به دست آمده از نتایج بخش کیفی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی به روش تحلیل شبکه مضامین و اعتبارسنجی پژوهش به روش ساخت مسیر ممیزی انجام گرفت. پس از تجزیه و تحلیل و طبقه بندی داده ها 38 مضمون پایه، 8 مضمون سازمان یافته و 4 مضمون فراگیر شناسایی شد. در بخش کمی نیز نتایج نشان داد نگرش دانش آموزان نسبت به نقش فضای مجازی در تربیت شهروندی مثبت و بالاتر از حد مطلوب است
The aim of this study was to investigate the role of cyberspace in citizenship education of elementary school students from the perspective of education experts and to examine students' attitudes toward it, with a combined approach and a series of Sequential exploratory methods. In the qualitative part, the research method was content analysis and in the quantitative part, it was a survey method. the participants of the qualitative part included the professors of education of the university, from which 9 people were purposefully selected. the study population in the quantitative section also i elementary school students in Shiraz, 133 of whom were selected. the semi-structured interview was used to collect data in the qualitative section and the results of the qualitative section were used in the quantitative section of the researcher-made questionnaire of cyberspace and citizenship education. data analysis in the qualitative section was performed by the network analysis method and validated by the audit path construction . after analyzing the data, 38 basic themes, 8 organized themes and 4 global themes were identified. ,The quantitative section indicated that based on the variables of gender and grade, in students' attitudes toward the role of cyberspace in citizenship education,
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش (٢٠١٤ ,Rotaro)، در ارتباط با 1 1 social networks 2 whatsapp 3 telegram 4 instagram 5 facebook 6 viber 7 line 8 weblogs 9 Chat rooms 1 sms 01 E-mail 11 video conference 2 "فضاي مجازي و هويت شهروندي" حاکي از اين بود که رسانه هاي اجتماعي، نقش قابل توجهي در آموزش شهروندي و شکل گيري روحيه نقاد در شهروندان دارند.
هم چنين يافته هاي پژوهش (٢٠١٨,Ali Akbari& Nasiri Zarandi) در بررسي تأثير فضاي مجازي بر آسيب هاي اجتماعي، حاکي از آن بود که با ارائه راهکارهايي براي پيشگيري از آسيب هاي فضاي مجازي و فرهنگ سازي درباره استفاده از اين فضا، مي توان موجبات استفاده درست از اين بستر را فراهم آوردکه اين راهکارها شامل : تلاش براي شناختن و برطرف کردن مشکلات کودکان ، نوجوانان و جوانان ، مقابله با جرائم سايبري به صورت قانونمند، ايجاد شبکه هاي اجتماعي بومي، آموزش خانواده ها و کنترل والدين و مدرسه مي باشد.
يافته هاي بخش کمي پرسش اصلي: نگرش دانش آموزان نسبت به نقش فضاي مجازي در تربيت شهروندي چگونه است ؟ به منظور تحليل اين پرسش از آزمون تي تک نمونه اي استفاده گرديد.
Virtual space and the education system (opportunities and challenges), the third international conference on research in science and technology, Berlin, accessible from the website :https://civilica.
The role of virtual spaces on citizenship education among Tehrani citizens, the first international conference of psychology, educational sciences and social studies, Hamadan, accessible from the website: https://civilica.
The impact of e-learning on academic success and problem-solving skills in secondary school students, the 8th National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies, Tehran, accessible from the website:https://civilica.