چکیده:
هدف پژوهش حاضر مطالعه پژوهشهای مرتبط با رویکرد یاددهی-یادگیری ترکیبی در دانشگاههای ایران است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از نظر گردآوری دادهها کیفی و با شیوه مطالعه مروری نظاممند انجام شدهاست. بدینمنظور منابع موردنیاز از پایگاههای اطلاعاتی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعاتی نشریات کشور، مرجع دانش سیویلیکا و پایگاه اطلاعات علمی ایران با استفاده از کلیدواژههای مناسب جستجوشد. سپس مستندات یافتشده برمبنای الگوی هفت مرحلهای سندولسکی و باروسو موردتحلیل قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان داد، دریک نگاه سیستمی، پژوهشهای پیشین در موضوع نظام یاددهی-یادگیری ترکیبی در دانشگاههای ایران سه مقوله درونداد (شایستگیهای مرتبط با دانشجو دارای 5 مقوله فرعیتر، شایستگیهای مرتبط با مدرس دارای 2 مقوله فرعیتر)، فرایند (فرایند یاددهی-یادگیری دارای 3 مقوله فرعیتر) و برونداد (برونداد مرتبط با دانشجو دارای 3 مقوله فرعیتر، برونداد مرتبط با مدرس دارای 2 مقوله فرعیتر) را به عنوان مقولههای اصلی این رویکرد موردبررسی قراردادهاند. براساس یافتهها نقش مدیریت و رهبری دانشگاه به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام یاددهی-یادگیری وجه مغفول پژوهشهای موردمطالعه شناختهشد. نتایج پژوهش حاضر میتواند الگوی عمل مدیران و مدرسان دانشگاهها برای پیادهسازی اثربخش رویکرد ترکیبی در نظام یاددهی-یادگیری، و راهنمای پژوهشگران برای انجام تحقیقات بیشتر بهمنظور رفع کاستیهای پژوهشی در این حوزه باشد.
The purpose of this research is to investigate researches relatedto the blended teaching-learning approach in Iranian universities. The research method is applied, and data collection was conducted using a qualitative approach through a systematic review method. For this purpose, resources were searched from databases(sid, noormags, magiran, civilica, ganj.irandoc) by using related keywords.Then the found documens were analyzed based on Sandlowski and Barroso seven-step model.Based on a comprehensive and systematic view, the research results indicate that the previous researches on the subject of the blended teaching-learning system in Iranian universities have examined the three dimensions of the input(competencies related to students with 5 subdimensions, competencies related to instructors with 2subdimensions), the process(teaching-learning process with 3subdimensions) and the ouput(student-related output with 3subdimensions, instructor-related output with 2subdimensions) as the main dimensions of this approach.Based on the findings, the role of university management and leadership has been neglecte in the studied researches,while it is one of the main dimentions of the teaching-learning system.The results of the present research can be a model for university managers and instructors to effectively implement a blended approach in the teaching-learning system,and a guide for researchers to conduct further research in order to eliminate research deficiencies in this field.
خلاصه ماشینی:
فرآيند ياددهي-يادگيري، نميتواند کاملا سنتي و چهره به چهره و يا به طور محض با استفاده از محيط آنلاين باشد (٢٠١٩ ,Sidupa)؛ زيرا از يک سو ورود ابزارهاي فن آوري اطلاعات و ارتباطات به حوزه آموزش اجتناب ناپذير بوده و بهره گيري از اين ابزارها منجر به خلق رويکردهاي نويني در مديريت نظام ياددهي-يادگيري ميشود ( ,Tukur &Suleiman, Yahya ٢٠٢٠)و از سوي ديگر اگرچه استفاده محض از محيط آنلاين براي آموزش ، در دستيابي به اهدافي چون عدم محدوديت زمان و مکان موفق بوده (٢٠١٧ ,Najafi)؛ اما وجود چالش هايي هم چون کاهش تعاملات انساني، احساس انزوا، کاهش مشارکت دانشجويان ، دانش ناکافي استفاده از محيط آنلاين (٢٠٢٠ ,Wilcha)، حذف ارتباطات چهره به چهره در کلاس درس ، انگيزه ناکافي براي خواندن محتواي الکترونيکي آنلاين (٢٠١٧ ,Najafi)، فعاليت ناکافي فيزيکي و بدني، ناتواني دانشجويان در مديريت زمان ، نااميدي و اضطراب برخي دانشجويان ، زمان بر و پرهزينه بودن براي دانشگاه ، مشکلات سخت افزاي و نرم افزاري، شکاف ديجيتال و توزيع نابرابر فن آوري ( ,Dhawan ٢٠٢٠)، سرعت پايين اتصال به اينترنت و پهناي باند ناکافي، نداشتن توانايي لازم براي خودراهبري ، مشکلات مربوط به دروس عملي و آزمايشگاهي، ارزيابيهاي نامطلوب ، مسائل مربوط به حريم شخصي و امنيت (٢٠٢٠ ,Sethuraman &Rajesh ) و ضعف در امکان احراز هويت دانشجويان (٢٠٢٢ ,.