چکیده:
پژوهش حاضر باهدف شناسایی شایستگیهای مدیران رویکرد آموزش الکترونیک (مجازی) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان انجام شده است، این پژوهش ترکیبی از فراتحلیل از نوع تحقیقات کیفی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در بخش کیفی پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. روش پژوهش به لحاظ نوع پژوهش، دادهبنیاد میباشد. جامعه آماری خبرگان (حداقل 5 سال سابقه مدیریتی) به روش گلوله برفی ۳۰ نفر انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها مصاحبه تا اشباع نظری بود. روش تجزیهوتحلیل دادهها کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود. حاصل تحلیل مصاحبهها نشان داد که مؤلفههای شایستهگرایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان منجر به شناسایی ۱۸۶ گویه، ۱۲ مؤلفه و ۴ بُعد بود. در بخش کمی از آزمون فریدمن استفاده شده بوده اولویتها بر اساس وزندهی میانگین استفاده شد. شایستهگرایی تخصصی - دانشی (شایستگیهای آموزشی، شایستگیهای پژوهشی، شایستگیهای علمی، شایستگیهای مهارتی)،شایستهگرایی ارتباطی (شایستگیهای فردی، شایستگیهای سازمانی، شایستگیهای اجتماعی)، شایستهگرایی ساختاری - حرفهای (شایستگیهای فناوری و تکنولوژی، شایستگیهای عقلانی، شایستگیهای شخصیتی) شایستهگرایی اخلاقی - ارزشی (شایستگیهای اعتقادی، شایستگیهای معنوی «دینی و فرهنگی») شکل گرفت.
The present study was conducted to identify the competencies of managers of e-learning (virtual) approach in the Islamic Azad University, Khuzestan Branch. This study is a combination of meta-analysis of qualitative research. The studied statistical population in the qualitative part of the research is based on the data theory of the foundation. The research method is data based on the type of research. The statistical population of experts (at least 5 years of management experience) 30 people were selected by snowball method. The method of data collection was interview to theoretical saturation. The methods of data analysis were open coding, axial coding and selective coding. The results of the analysis of the interviews showed that the meritocracy components of the managers of the Islamic Azad University of Khuzestan Province led to the identification of 186 items, 12 components and 4 dimensions. In a small part, Friedman test was used and priorities were used based on mean weighting. Specialized - knowledge competencies (educational competencies, research competencies, scientific competencies, skill competencies), communicative competencies (individual competencies, organizational competencies, social competencies), competencies Structural-professional orientation (technological and technological competencies, intellectual competencies, personality competencies) Moral-value competencies (doctrinal competencies, spiritual "religious and cultural" competencies) were formed.
خلاصه ماشینی:
از ميان منابع انســاني ٥مديران دانشــگاه ها و مديران گروها که همانا مديران آموزشـــي در رشـــته هاي مختلف هســـتند نقش ويژه اي در موفقيت ســـيســـتم يادگيري مجازي دارند(٢٠١٩,Cheraghi, Batmani Shirbegi) و مســئوليت خطيرتري بر عهده دارند خصــوصــا کشـور ما در مديريت آموزش مجازي با مشـکلات متعددي روبه رو بود و تجربه کافي در مهار اين بحران تحصيلي نداشت (٢٠١٧,Hassanzadeh&Ghasemi ) انتخاب مديران دانشگاه با توجه به نقش خطيري که بر عهده دارند اهميت دارد زيرا ماهيت کلاس ها از آموزش چهره به چهره به يادگيري فردي و خود يادگيري تغيير ماهيت مي دهد که مي تواند مسير محتوي و آموزش موردنظر را در پي داشـــته باشـــد و به هدف آموزشـــي موردنظر در برنامه ريزيهاي درســـي ٦منجر نشـــود 1 1 Virtual learning 2 Internet 3 information technology 4 e-learning 5 human resources 6Lesson planning (٢٠٢٠,Kashif )، مديران آموزشي ١شايسته که مهم ترين عامل موفقيت در دانشگاه ها در شرايط کنوني نقش چندبعدي در فضـــاي آموزش مجازي دارند (٢٠١٩,Ryan&Deci)؛ بنابراين ابعاد شايستگي مديران ٢اهميت مي يابد، مديران با شايستگيهاي حرفه اي قادرند دانشجوياني حرفه اي ، توانمند و موفق تربيت کنند (٢٠٢٠ ,Hosseini Sadeghi &Mohammad Khani )، مديراني که شايستگيهاي لازم را احراز کرده اند موفقيت سيستم هاي آموزشي را مي توانندتضمين کنند اين تضــمين را مي توان در کيفيت خدمات و ارزيابيهاي علمي دانشــجويان جســتجو کرد.