چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر سواد فناورانه معلمان در آموزش های مجازی در شبکه شاد بوده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوردی داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن مدارس ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهر قائمشهر در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد،142نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 103نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید متخصص تأیید شد. پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برای کلیه متغیرهای پژوهش بالای 70/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار های آماری SPSS26 PLS , و از طریق از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که، آموزش ضمن خدمت، برنامه ریزی درسی با رویکرد فناورانه، زیرساخت سخت افزاری، زیرساخت نرم افزاری و محتوای الکتریکی از عوامل موثر بر سواد فناورانه معلمان می باشند و عامل زیر ساخت سخت افزاری بیشترین تأثیر و عامل برنامه ریزی درسی با رویکرد فناورانه دارای کمترین تأثیر بر سواد فناورانه معلمان در آموزش های مجازی در شبکه شاد می باشد.
The aim of this study was to identify the factors affecting the technological literacy of teachers in virtual education in Shad network. The research method was applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection. The statistical population of this study was 142 female teachers in primary schools of Ghaemshahr Education Department in 2021-2022. Sample size using Krejcie and Morgan table, 103 people were selected by simple random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The face and content validity of the questionnaire was confirmed by expert professors. Its reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient for all research variables above 0.70. SPSS26 and PLS statistical software were used for data analysis and path analysis was used. The results showed that in-service training, curriculum planning with technological approach, hardware infrastructure, software infrastructure and electrical content are the factors affecting teachers' technological literacy and hardware infrastructure is the most influential factor and curriculum planning factor Technologically, it has the least impact on teachers' technological literacy in virtual education in Shad Network.
خلاصه ماشینی:
نتايج نرمال بودن متغيرهاي موجود در پژوهش متغيرهاي تحقيق آزمون کلموگروف اسميرنف نتيجه مقدار آماره سطح معناداري آموزش ضمن خدمت ٠/٦٩ ٠/٧١ نرمال برنامه ريزي درسي با رويکرد فن آورانه ١/٣٥ ٠/٠٥١ نرمال زير ساخت سخت افزاري ١/٤٣ ٠/٣٣ نرمال زير ساخت نرم افزاري ١/٥٥ ٠/١٦ نرمال محتواي الکترونيکي ٠/٥٧ ٠/٣٥ نرمال سواد فن آورانه ١/٣٥ ٠/١٢ نرمال همان طور که در جدول (٣) مشاهده ميشود سطح معناداري متغيرهاي پژوهش بيش تر از ٠/٠٥به دست آمده و نشان ميدهد که توزيع داده ها نرمال ميباشد بنابراين با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون هاي مختص پارامتريک استفاده خواهد شد.
7) آموزش ضمن خدمت ٠/٧٥٢ ٠/٨٤٤ مطلوب برنامه ريزي درسي با رويکرد ٠/٧٠٠ ٠/٨١٩ مطلوب فن آورانه زير ساخت سخت افزاري ٠/٨٣٢ ٠/٨٨٨ مطلوب زير ساخت نرم افزاري ٠/٧٧٦ ٠/٨٥٦ مطلوب محتواي الکترونيکي ٠/٨٩٠ ٠/٩٢٥ مطلوب سواد فن آورانه ٠/٧٧٦ ٠/٨٥٩ مطلوب همان طور که در جدول (٥) مشاهده ميشود مقادير ضريب آلفاي کرونباخ و پايايي ترکيبي تمامي متغيرهاي تحقيق بيش تر از ٠/٧ به دست آمده و مناسب بودن پايايي با اين شاخص تأييد ميشود.
نتايج مربوط به ضريب تعيين متغيرهاي وابسته متغير وابسته R2 نتيجه سواد فن آورانه 0/963 مطلوب مقاديرR٢ براي متغيرهاي مکنون درون زا(وابسته ) يعني سواد فن آورانه (٠/٩٦٣) در حد بسيار مناسبي قرار دارد لذا ميتوان بدين شکل تفسير نمود که مقدار ٩٦/٣ درصد از واريانس (تغييرات ) سواد فن آورانه توسط آموزش ضمن خدمت ، برنامه ريزي درسي با رويکرد فن آورانه ، زيرساخت سخت افزاري، زيرساخت نرم افزاري و محتواي الکتريکي پيش بيني شده است .