چکیده:
چکیدههدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر برنامه شاد بر انگیزش تحصیلی و مشغولیت تحصیلی دانشآموزان مقطع اول متوسطه شهر ساری در درس ادبیات فارسی در دوران کرونا بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود. نمونه آماری مورد مطالعه شامل 30 نفر از دانشآموزان مقطع اول متوسطه شهر ساری بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش با استفاده از برنامه شاد در طی دو ماه و هر هفته به مدت 2 جلسه 90 دقیقهای درس ادبیات را فرا گرفتند. اما گروه کنترل با استفاده از فایلهای پیدیاف به یادگیری درس ادبیات پرداختند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و دیگران (1992) و مشغولیت تحصیلی ریو و تیسنگ (2011) بود. نتایج حاکی از افزایش انگیزش و مشغولیت تحصیلی دانشآموزان در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل بود. از آن جایی که برنامه شاد منجر به افزایش انگیزش و مشغولیت تحصیلی میشود لذا از این برنامه میتوان به عنوان برنامهای موثر در مدارس استفاده کرد.
The aim of this study was to investigate the effect of Shad application on academic motivation and activity of first grade high school students in Sari in Persian literature during the Corona period. This method of study was quasi-experimental by a pretest-posttest design, with a control group, and a one-month follow-up period. The statistical sample included 30 first grade high school students in Sari, who were selected by simple random sampling and assigned by random assignment to experimental and control groups (15 persons in each group). The Experimental group studied literature for 2 months and two 90-minute sessions each week using Shad application. But the Control group learned literature lessons using PDF files. The used tools included the Educational motivation of Walrand et all (1992), and Agency as a fourth aspect of Students engagement during learning activities of Reeve, J and Tseng, M (2011) Questionnaires. The result showed an increase in academic motivation and activity of students in the Experimental group compare to the Control group. Since Shad application leads to increase academic motivation and activity, therefore, it can be used as an effective application in schools.
خلاصه ماشینی:
Zarei &Kakavand, Labadi ).
Fasooto &Akomolafe, Ogunmakin ).
Ortiga &Lee, McInerney, Liem ).
Qazi Tabatabaei &Abedini, Hejazi, Sajjadi, ٢٠٠٨).
Qorban Jahromi &Hejazi, Rastegar ).
با توجه به مطالب ذکر شده ، هدف اصلي اين پژوهش تأثير برنامه شاد بر انگيزش تحصيلي و م شغوليت تحصيلي دانش آموزان مقطع اول متو سطه شهر ساري در درس ادبيات فار سي در دوران کرونا ميباشد لذا براي دستيابي به اين هدف ، فرضيه ذيل تدوين گرديد: ١.
برنامه شاد بر انگيزش تحصيلي و مشغوليت تحصيلي دانش آموزان مقطع اول متوسطه شهر ساري در درس ادبيات فارسي در دوران کرونا تأثير دارد.
جدول ٢ شـــاخص هاي توصـــيفي شـــامل ميانگين و انحراف معيار نمره هاي انگيزش تحصـــيلي و مشـــغوليت تحصـــيلي را در ميان دانش آموزان در دو گروه کنترل و آزمايش و در مراحل پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري نشان داده شده است .
با توجه به نتايج اين جدول ميتوان بيان کرد که تفاوت مقياس هاي مورد اســـتفاده بين دو گروه در ســـطح ٠/٠١ آماري معنادار اســـت و به اين معني اســـت که آموزش گروهي بر انگيزش تحصـــيلي و مشـــغوليت تحصيلي در دانش آموزان مؤثر بوده است .
The mediating role of academic engagement in the relationship between avoidance-performance goals and academic achievement in female students in the humanities.
The Role of Achievement Goals, Academic Motivation and Learning Strategies on Statistical Anxiety: Ali Model Test.