چکیده:
هدف این تحقیق شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر در انتخاب شریک استراتژیک از بین شرکتهای داخلی صنعت نفت و گاز (بخش بالادستی) است. در این تحقیق با استفاده از آراء خبرگان و مطالعات کتابخانهای، عوامل مؤثر بر انتخاب شریک استراتژیک گردآوری شدند و در گام بعد توسط خبرگان صنعت اولویتبندی صورت پذیرفت. برای نمونهگیری از روش غیر تصادفی و از اعضای در دسترس استفاده شد. با بررسی پیشینۀ تحقیق و عوامل مؤثر بر انتخاب شریک، 21 عامل شناسایی شدند. ضمن تأیید این مؤلفهها، با استفاده از روش مقایسات زوجی و نرمافزار AHP پرسشنامۀ نهایی تحقیق طراحی شد و با استفاده از دیدگاههای کلیۀ خبرگان و صاحبنظران این حوزه، 9 عامل شناسایی و با تحلیل نتایج و وزندهی به آنها مشخص شد که ارتباطات مؤثر دولتی، اهداف مشترک، تناسب راهبردی، اعتماد متقابل، رتبههای اول تا چهارم را میان عوامل مؤثر بر انتخاب شریک در شراکت راهبردی صنعت نفت و گاز (بخش بالادستی) را به خود اختصاص میدهند
The purpose of this study is to rank and identify the effective factors in partner selection of foreign companies in strategic partnership from domestic companies of oil and gas industry (upstream). The statistical population of the present study based on the opinions of experts and Sampling was done by non-random method and from all available members. By proving the research background and the factors affecting in partner selection in strategic partnership, 21 factors been identified. While confirming these factors by using pairwise comparison method and AHP software the final questionnaire was created and asked views of all experts in this industry, 9 of the most effective factors by weighting them and analysis were identified, and founds shows that: effective government communication, common goals, strategic fit, mutual trust rank, are first to fourth among the factors affecting the selection of a partner in the strategic partnership of the oil and gas industry (upstream).