چکیده:
کتابهای آموزش زبان یکی از ابزارهای تقویت مهارتهای زبانی زبانآموزان هستند. از آنجا که رویکردهای مختلف آموزش نقش مهمی در انتقال محتوای منابع آموزشی دارند، بررسی چگونگی بازنمایی این رویکردها در کتابهای درسی میتواند به بهبود کیفیت زبانآموزی کمک کند. رویکرد ارتباطی یکی از روشهایی است که تا کنون در آموزش زبان بسیار مورد توجه بوده، و توانسته به استفاده کاربردی و تعاملی از زبان خارجی/دوم منجر شود. در این پژوهش به بررسی چگونگی بازنمایی رویکرد ارتباطی در آموزش مهارت گفتاری در کتابهای مجموعه آموزش زبان مینا پرداخته شده است. به این منظور، ابتدا با مطالعه آثار مرتبط با موضوع پژوهش یک فهرست بازبینی جهت بررسی چگونگی بازنمایی رویکرد ارتباطی در آموزش مهارت گفتگو بر اساس نظرات تعدادی از متخصصان حوزه آموزش ارتباطی تهیه شد. آنگاه، فعالیتهای گفتگومحور سه جلد مجموعه مینا گردآوری و بررسی شد و در سه طبقه انفرادی، دونفره و گروهی دستهبندی گردید. در نهایت، با توجه به دادههای جمعآوریشده، مؤلفههای فهرست بازبینی نامبرده بررسی و مبتنی بر طیف لیکرت رتبهدهی شدند. نتایج حاصل از مشاهدات در این پژوهش نشان میدهد که ادعای نویسندگان مجموعه مینا مبنی بر این که اجرای تمرینات کتاب تنها بر پایه رویکرد ارتباطی آموزش زبان امکانپذیر است، تا حد زیادی در فعالیتهای گفتاری جلد اول و سوم مجموعه مشهود است اما جلد دوم با وجود دربرداشتن موضوعهای مرتبط با زندگی واقعی و موقعیتهای تعاملی، دارای فعالیتهای تولیدی گفتاری کمی بوده بنابراین انتظار میرود در جلد دوم نیز مهارت گفتاری به میزان کافی مورد توجه قرار گیرد.
One of the teaching approaches that has received much attention in language teaching so far is the communicative approach. It has led to the practical and interactive use of a foreign language. The present study aims to represent the communicative approach in teaching speaking skill in Mina textbooks of teaching Persian to non-Persian speakers. To this end, the literature review related to the research topic has been studied in order to prepare a checklist for evaluating the communicative approach in teaching speaking skill based on some experts’ viewpoints in the communicative education filed. Then, the speaking activities of every three books of Mina have been detected and sorted in three classifications of individual activities, two-person activities and group activities. After observing and analyzing these speaking-based activities, values and criteria of the named checklist have been examined and rated according to the Likert scale. According to the observations and results in this study, it can be said that teaching the speaking-based contents of Mina textbooks are possible only by means of communicative language teaching, as the authors of these textbooks claim. This claim is particularly obvious to a large extent in the first and the third volume of Mina textbooks, while in the second volume despite including topics and interactive situations related to real life, there has been few oral production activities which help the learners to practice their speaking skill.
خلاصه ماشینی:
نتـایج حاصـل از مشـاهدات در ایـن پژوهش نشان میدهد که ادعای نویسندگان مجموعۀ مینا مبنی بر این که اجرای تمرینات کتاب تنها بـر پایـۀ رویکرد ارتباطی آموزش زبان امکان پذیر است ، تا حد زیادی در فعالیت هـای گفـت وگومحـور جلـد اول و سوم مجموعه مشهود است ، امـا جلـد دوم بـا وجـود دربرداشـتن موضـوع هـای مـرتبط بـا زنـدگی واقعـی و موقعیت های تعاملی ، دارای فعالیت های تولیدی گفتاری کمی بوده وانتظار میرود در جلد دوم نیـز مهـارت گفت وگو به میزان کافی مورد توجه قرار گیرد.
Representation of Teaching Speaking Skill in Persian Language Textbooks Based on Communicative Approach: A Case Study of Mina Textbooks Ghazale Norouzpour MA in Linguistics, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran, gh1994np@gmail.
Keywords: Communicative Approach, Mina Textbooks, Persian Educational Content, Persian Language Teaching to Non-Persian Speakers, Speaking Skill مقدمه زبان آموزی هدفی است که هر روز بیش ازپیش مورد توجه افراد قرار می گیرد.