چکیده:
تحولات شتابزدة جهانی پدیدة نوین و اجتنابناپذیر برخورداری از فناوریهای نوین در آموزش را، با عنوان آموزش هوشمند، مطرح میسازد که سهم هر کشور در متناسبسازی و بومیسازی آن قابل توجه است. هدف از پژوهش حاضر ارائة مدل آموزش هوشمند بومی با توجه ویژه به نقش سازمانهای مشارکتکننده است. جهت تدوین مدل، رویکرد پژوهشی کیفی دادهبنیاد با روش گردآوری دادهها از طریق مصاحبة نیمهساختاریافته در جامعة آماری فعالان عرصة آموزش در استان تهران استفاده شد. با انجام دادن 14 مصاحبة کیفی و حصول اشباع نظری مدل آموزش هوشمند بومی طراحی شد که در مرکز آن آموزش هوشمند بومی با تعامل بین مجریان، تنظیمکنندگان، توسعهدهندگان، و مخاطبان قرار داشت و بر اساس یافتهها کارکرد صحیح مدل منوط به وجود عناصر و سازمانهای مشارکتکننده در جامعه با وزارت آموزشوپرورش است. پیشنهادهای کاربردی جهت توسعه و اثربخشی بیشتر مدل نیز ارائه شد.
Accelerated global developments create new and unavoidable phenomena of new technologies in education under intelligent education, making every country cost-effective and localized. The current research aims to present the indigenous intelligent education model with special attention to the role of participating organizations. The foundation's qualitative data research approach was used with the data collection method through semi-structured interviews in the statistical community of education activists in Tehran province to develop the model. By conducting 14 qualitative interviews and achieving theoretical saturation, a native intelligent education model was designed, the center of which was indigenous intelligent education with the interaction between presenters, regulators, developers, and based on the findings, the correct functioning of the model depends on the existence of participating elements and organizations in the society with the Ministry of Education. The model was also presented with practical suggestions for its further development and effectiveness.
خلاصه ماشینی:
سازمان های وابسته به آموزش وپرورش و نوع مشارکت آن ها (رشیدی، ١٤٠٠) نام سازمان سال تأسیس کارکرد مشارکتی ارائۀ برنامۀ درسی و آموزش کیفی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ١٣٥٥ تألیف و تدوین کتب درسی آماده سازی مدارس و مؤسسات آموزشی طراحی سیستم آموزشی و پرورشی و توان بخشی کودکان استثنایی سازمان آموزش وپرورش کودکان استثنایی دهۀ اول قرن ١٤ تغییر و اصلاح مداوم آموزش وپرورش کودکان استثنایی شمسی کمک به پیشگیری از بروز ناتواناییهای جسمی و ذهنی آموزش بزرگ سالان و ارتقای سطح فرهنگ اسلامی تهیۀ ملزومات آموزشی و غنی سازی محیط زندگی کم سوادان سازمان نهضت سوادآموزی ١٣٥٨ استفاده از فناوری نوین در آموزش کم سوادان آموزش مهارت های اساسی زندگی شغلی و فردی مخاطبان خود ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ١٣٤٤ شکوفایی استعدادها بر اساس ارزش های اسلامی بررسی و تهیۀ نقشۀ ساختمان مدارس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس ١٣٥٤ احداث و توسعه و ترمیم بنای مدارس توسعۀ مشارکت مردم در آموزش وپرورش سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت های ١٣٦٧ حمایت از سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی مردمی توسعۀ کمّی و ارتقای کیفی مدارس تأمین ، تربیت ، و توانمندسازی نیروهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان ١٣٩٠ ایجاد تحول در نظام آموزشی و توسعه و تقویت روحیۀ پژوهندگی تسهیل فعالیت های آموزش وپرورش پیشینۀ تجربی پژوهش به طور کلی پژوهش هایی که در حوزة آموزش هوشمند بومی انجام شده باشند اندکاند و در برخی پژوهش ها فقط به جنبه هایی از آموزش هوشمند اشاره شده است .