چکیده:
رهبری تحول آفرین جهانی رویکردی است که بر درک، پذیرش و هدایت تغییرات با ایجاد یک شبکه جهانی و کار تیمی و محیط یادگیری به منظور رقابت در عرصه جهانی تمرکز دارد. رهبری تحول آفرین جهانی توجه سازمانهای فعال در سطح جهانی را به خود جلب کرده است، لکن در مورد ابعاد مختلف آن، بویژه راهبردهای توسعه شایستگیهای آن در رهبران سازمانی، ابهاماتی وجود دارد. وزارت نیرو ایران به عنوان یک سازمان دولتی حیاتی، دارای جهت گیری جهانی است اما برای توسعه رهبران در بازار جهانی دارای رقابتی فزاینده با چالش هایی مواجه است.این پژوهش با هدف بررسی راهبردهای توسعه شایستگیهای رهبری تحول آفرین جهانی در وزارت نیرو انجام شده است. روش تحقیق کیفی با رویکرد اکتشافی است. جامعه مورد مطالعه را مدیران با تجربه و تخصص در پروژه های بین المللی وزارت نیرو ایران تشکیل می دهند. برای جمع آوری داده ها، 15 نفر از این مدیران به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در مصاحبههای نیمه ساختاریافته شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از روش تحلیل مضمون استفاده شد. این یافتهها منجر به شناسایی راهبردهایی برای توسعه شایستگیهای رهبری تحول آفرین جهانی در وزارت نیرو ایران شد. دو راهبرد کلی شناسایی شده، تحت عنوان راهبردهای توانمندسازی و راهبردهای توسعه فردی مورد بحث قرار گرفته و مفاهیم آنها برای وزارت نیرو ایران تبیین شده است.
Global Transformational Leadership (GTL) is an approach that focuses on understanding, adopting and directing change by creating a global network and teamwork and learning environment in order to compete in the global arena. The GTL has attracted the attention of organizations that operate globally, but there are uncertainties regarding its various dimensions, especially the strategies for developing its competencies in organizational leaders. Iran's Ministry of Energy (IME), as a vital government agency, has a global orientation, but is facing challenges to develop its leaders in an increasingly competitive global marketplace. Thus, this research aims to explore strategies for developing GTL competencies in the context of IME. The research method is qualitative with an exploratory approach. The study population is managers with experience and expertise in the international projects of IME. To collect data, 15 of these managers were selected using the purposeful sampling method and participated in semi-structured interviews. The thematic method was used to analyze the collected data. The findings led to identifying strategies to develop transformative leadership competencies in IME. Two overarching strategies identified, namely empowerment strategies and individual development strategies are discussed and their implications for IME are highlighted.