چکیده:
امروزه یکی از مهمترین چالش های سازمانهای مردم نهاد تامین مالی می باشداین سازمانها بدلیل نداشتن بودجه دولتی از کمک های مردمی برای ادامه فعالیت و تحقق بخشیدن به اهداف و چشم اندازهای خیرخواهانه خود استفاده می کنند. این مساله قابل ملاحظه ای است که جای بررسی و تحقیق دارد. هدف این مطالعه ارایه الگویی برای تبیین عوامل موثر برتمایل اهدای آنلاین در راستای تامین مالی جمعی سازمان های مردم نهاد می باشد که به روش فراترکیب انجام شده است. در این راستا با استفاده از تجربیات مدیران مالی و کارشناسان خیریه ها و تحقیقات پیشین با روش تحلیل محتوا اطلاعات جمع آوری شده کدگذاری شد. مولفه ها با 55 کد باز توصیفی، 36 مضمون پایه و 12 مضمون سازمان دهنده دسته بندی گردید سپس پایایی و اعتبار مدل بررسی و سپس در قالب مدل نهایی ارائه شد. نتایج نشان داد که این مولفه ها بطور مستقیم و غیر مستقیم برتمایل اهدای آنلاین در راستای تامین مالی جمعی سازمان های مردم نهاد موثرهستند. این مولفه ها به وضوح بیان می کنند که ارائه اطلاعات شفاف و به موقع مالی و فعالیت های موثرسازمانهای مردم نهاد ،حمایت عاطفی و اجتماعی افراد ،سهولت استفاده ،حفظ حریم خصوصی ، اعتماد و اصل موضوع طرح و پروژه به شیوه صحیح است که می تواند سبب موفقیت تامین مالی سازمانهای مردم نهاد گردد.
Today, one of the most important challenges of non-governmental organizations is financing. Due to the lack of government funding, these organizations use public assistance to continue their activities and realize their charitable goals and visions. With the increasing use of online donation platforms in the world, non-governmental organizations in Iran have not yet been able to use this opportunity to solve their financial challenges. This is an important issue that needs to be investigated and researched. The purpose of this article is to provide a model to explain the factors affecting the willingness to donate online in line with the collective financing of non-governmental organizations, which has been carried out using a Meta-synthesis method. In this regard, using the experiences of financial managers and charity experts and previous research, the collected information was coded using the content analysis method. The components were categorized with 55 descriptive open codes, 36 basic themes and 12 organizing themes, then the reliability and validity of the model was checked and then it was presented in the form of the final model. The results showed that these components are directly and indirectly effective in online donation in line with collective financing of non-governmental organizations. These components clearly state that providing transparent and timely financial information and effective activities of non-governmental organizations, emotional and social support for people, ease of use, privacy protection, trust and the principle of the plan and project is the right way. which can make the financing of non-governmental organizations successful.