چکیده:
در این مقاله تلاش گردیده تا ضمن بیان مساله و اهمیت آن، ادبیات مربوط به رفتار شهروندی سازمانی مورد بررسی قرار گیرد. در این بررسی، مباحثی همچون تاریخچه و تعاریف رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه صاحبنظران مختلف، انواع رفتار شهروندی سازمانی با توجه به تقسیمبندیهای صورت گرفته و عوامل تاثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی (O.C.B) مطرح شده است. در بخش دیگر مقاله کانون اصلی مقاله را تشکیل میدهد، متدلوژی تحقیق که مقاله بر اساس آن تنظیم گردیده تشریح شده است. به گونهای که فرضیات، روش تحقیق و جامعه آماری و نمونههای مورد مطالعه بیان گردیده است و با توجه به این موارد، یافتههای تحقیق با توجه به روشهای مختلف آمار توصیفی و استنباطی در قالب جداول تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در پایان نیز با عنایت به نتایج ازمونهای اماری، به جمعبندی موضوع پرداخته شده و نتیجهگیری صورت گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"به عنوان نتیجهگیری چنین میتوان گفت که در سطح خطای 5% اهمیت متغیرها به ترتیب زیر میباشد: سطح اول: نوع دوستی سطح دوم: هماهنگی متقابل شخصی, جوانمردی, باوجدان بودن, محافظت از منابع انسانی سطح سوم: نزاکت, آداب اجتماعی جمعبندی و پیشنهادها: در مجموع از یافتههای این تحقیق میتوان پیشنهادها و راهکارهایی را با توجه به شرایط بومی سازمانهای دولتی کشورمان ارائه نمود که مهمترین آنها عبارتند از: نوع دوستی از جمله مؤلفههای مهم رفتار شهروندی سازمانی است که علیرغم امتیاز مناسبتری که نسبت به سایر مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی در سازمان مورد مطالعه دارد, ولی با این حال با وضع مطلوب فاصله دارد.
با توجه به آزمونهای فریدمن انجام گرفته در مورد ترتیب اهمیت متغیر رفتار شهروندی سازمانی و متغیرهای زیرمجموعه آن میتوان چنین نتیجهگیری کرد که در سطح خطای 5% اهمیت متغیرها به ترتیب زیر میباشد: سطح اول: نوع دوستی سطح دوم: هماهنگی متقابل شخصی, جوانمردی, باوجدان بودن, محافظت از منابع سازمانی سطح سوم: نزاکت, آداب اجتماعی نتایج تجزیه و تحلیل آماری دادهها همچنین نشان میدهد که متغیرهای جمعیتشناختی ارتباط معناداری با رفتار شهروندی سازمانی ندارند."