چکیده:
با توجه به محبوبیت رو به رشد خرید برخط در ایران و وجود 23 میلیون کاربر اینترنتی،پیشبینی میشود ایران در آینده به بازاری بزرگ برای فروش خدمات به صورت برخط گردد.در ادبیات موجود از کیفیت وبسایت به عنوان عامل حیاتی در ایجاد کسب و کار برخط یاد میشود.این مقاله به تأثیرات کیفیت وبسایت بر رفتار مشتریان شرکتهای بیمهای که به صورت برخط اقدام به فروش بیمهنامه مینمایند،میپردازد. در ادبیات موضوع نشان میدهد که بین کیفیت و رضایت مشتریان ارتباط وجود دارد.بدین منظور مدلی مشتمل بر شش بعد مربوط به کیفیت وبسایت طراحی شده تا تأثیر این ابعاد بر رضایت مشتریان مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد.علاوه بر این شش بعد،ابعاد سهولت خدمات الکترونیکی،رضایت از روش پرداخت و اطمینان به این مدل افزوده شده سپس از طریق پیمایش برخط،پژوهش کمی صورت و با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاریافته آزمون فرضیهها انجام شده است.نتایج تحلیل حاکی از تأثیر ابعاد سهولت استفاده،کیفیت اطلاعاتی،اطمینان و سهولت خدمات الکترونیکی بر رضایت مشتریان است.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین،شماره 10 و 11،پاییز و زمستان 1386،صفحات 58-85تأثیر وبسایت بر رضایت مشتریان در تجارت الکترونیکی (مورد مطالعه:بیمهء ملت و ایران) دکتر محمد رضا تقوا* استادیار دانشکدهء مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران دکتر محمد تقی تقویفرد** استادیار دانشکدهء مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران احمد افخمی*** کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات تاریخ دریافت:16/11/1387 تاریخ پذیرش:10/4/1388چکیده با توجه به محبوبیت رو به رشد خرید برخط در ایران و وجود 23 میلیون کاربر اینترنتی،پیشبینی میشود ایران در آینده به بازاری بزرگ برای فروش خدمات به صورت برخط گردد.
1از اینرو،با توجه به تعداد بالای کاربران اینترنتی ایرانی،برای شرکتهای بیمه ضروری به نظر میرسد تا از اینترنت به عنوان یک کانال توزیع استفاده نمایند و برای موفقیت در این امر لازم است تا عوامل تأثیرگذار بر رضایت آنان در محیط برخط بررسی گردد.
به دلیل وسعت و تعدد ابعاد کیفیت وبسایت در کشورهای مختلف و در صنایع متفاوت و با توجه به مطالب مطرح شده در بالا،نیازی حیاتی به اندازهگیری کیفیت خدمات برخط از دیدگاه مشتریان ایرانی و بررسی تأثیر این ابعاد روی رضایت آنان وجود دارد.
در ادامه پیشنهادهایی برای افزایش ابعاد کیفیت وبسایت که تأثیر مثبت بر رضایت مشتریان دارند،برای شرکتهای بیمه ارائه میگردد: *با توجه به مبلغ بالای تراکنشهای مربوط به خرید بیمهنامه و سابقهء اندک امکان پرداخت به صورت اینترنتی بسیاری از مشتریان از امکان ایجاد مشکل و وجود سوءاستفاده از اطلاعات مربوط به حساب بانکی خود هراس دارند."