چکیده:
باتوجه به سرعت فزاینده تولید دانش جدید و توسعه فنآوریهای ارتباطی نظیر تلفن همراه که منابع و دادههای مرتبط با هر موضوع را بدون محدودیت زمانی و مکانی در اختیار فراگیران قرار میدهد و با عنایت به جنبههای مثبت فراوان کاربرد آن در مدارس و ضرورت سازگاری با تغییرات و بهرهگیری صحیح از این فناوری جدید،پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش از طریق تلفن همراه بر میزان یادگیری هنرجویان و مقایسه آن با روش آموزش سخنرانی،در هنرستان کشاورزی خوشههای زرین شهرستان روانسر در استان کرمانشاه طراحی و در سال 8831 اجرا گردید.طی یک مطالعه نیمه تجربی،03 هنرجوی پسر بهعنوان نمونه بهطور تصادفی انتخاب،و باتوجه به سن، وضعیت تحصیلی،معدل و وضعیت اقتصادی خانواده به دو گروه همتا(51 نفر آزمایش و 51 نفر کنترل)تقسیم شدند. ابتدا با استفاده از آزمون 01 سؤالی براساس اهداف رفتاری درس،پیشآزمون انجام شد و سپس به گروه آزمایش از طریق تلفن همراه و به گروه کنترل از طریق سخنرانی،طی دو جلسهی دو ساعته،آموزش داده شد و با همان سؤالات،پس آزمون انجام شد و با آزمون t مورد قضاوت آماری قرار گرفت.نتایج پژوهش نشان داد باوجود اینکه هردو روش آموزش سخنرانی و آموزش از طریق تلفن همراه بر یادگیری هنرجویان تأثیر مثبت دارد،ولی آموزش از طریق تلفن همراه نسبت به آموزش از طریق سخنرانی تأثیر بیشتری بر میزان یادگیری هنرجویان داشت.
خلاصه ماشینی:
"حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش از طریق تلفن همراه بر میزان یادگیری هنرجویان و مقایسه آن با روش آموزش
هردو روش آموزش سخنرانی و آموزش از طریق تلفن همراه بر یادگیری هنرجویان تأثیر مثبت دارد،ولی آموزش از
طریق تلفن همراه نسبت به آموزش از طریق سخنرانی تأثیر بیشتری بر میزان یادگیری هنرجویان داشت.
شدهی فوق،تحقیق حاضر با هدف کلی مقایسهی تأثیر دو روش آموزش از طریق تلفن همراه و روش
فرضیه اول:روش آموزش سخنرانی بر میزان یادگیری هنرجویان هنرستان کشاورزی اثر مثبت دارد.
فرضیه دوم:روش آموزش از طریق تلفن همراه بر میزان یادگیری هنرجویان هنرستان کشاورزی
یافتههای توصیفی نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه شاهد نیز در جدول 3 ارائه شده است.
به شیوهی سخنرانی اختلاف معنیداری در سطح 0/50 وجود دارد(8/64-- t )و به این معنا است که آموزش به روش سخنرانی بر یادگیری تأثیر مثبت و معنادار داشته است(جدول 4).
پژوهش حاضر مبنی بر اثر مثبت و معنادار داشتن روش آموزش سخنرانی بر میزان یادگیری هنرجویان
معنا است که آموزش از طریق تلفن همراه بر یادگیری هنرجویان تأثیر مثبت و معنادار داشته است.
بنابراین فرضیه دوم تحقیق حاضر نیز تأیید میشود یعنی روش آموزش از طریق تلفن همراه بر میزان
جدول 5:مقایسهی میانگین نمرههای پسآزمون دو گروه شاهد(سخنرانی)و آزمایش(تلفن همراه)
آموزش به شیوهی سخنرانی به میزان بیشتری بر یادگیری هنرجویان تأثیر داشته است.
لذا فرضیهی سوم تحقیق حاضر نیز تأیید میگردد یعنی روش آموزش از طریق تلفن همراه نسبت به روش آموزش
یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که هردو روش سخنرانی و آموزش از طریق تلفن همراه بر"