چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دبیران درباره عوامل مؤثر بر عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی در جریان یاددهی و یادگیری در مدارس متوسطه استان مازندران بوده است.روش انجام این تحقیق توصیفی-پیمایشی، و جامعه آماری کلیه دبیران مقطع متوسطه استان مازندران که دارای سابقه تدریس بیش از دو سال داشتهاند را،شامل میشده است.از کل جامعه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده،نمونهای به تعداد 063 نفر طبق جدول نمونهگیری مورگان انتخاب گردید،و دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید و در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.نتایج تحلیل دادههای تحقیق حاکی از آن بود که عواملی چون نگرش منفی دبیران نسبت به وسایل کمک آموزشی،کمبود و عدم وجود وسایل کمک آموزشی، تراکم دانشآموزان در کلاس درس،عدم تسلط معلمان در به کارگیری وسایل کمک آموزشی،و نارسایی در شیوه مدیریت مدارس برعدم به کارگیری وسایل کمک آموزشی در جریان یاددهی و یادگیری تأثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
"هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دبیران درباره عوامل مؤثر بر عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی در
مدیریت مدارس برعدم به کارگیری وسایل کمک آموزشی در جریان یاددهی و یادگیری تأثیرگذار است.
عدم کاربرد وسایل کمک آموزشی در فرآیند تدریس و یادگیری از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه
2-بررسی تأثیر کمبود یا عدم وجود وسایل کمک آموزشی برعدم به کارگیری آن در جریان
4-بررسی تأثیر عدم تسلط کافی معلمان در استفاده از وسایل کمک آموزشی برعدم
فرضیه اول تحقیق:نگرش منفی دبیران نسبت به وسایل کمک آموزشی برعدم به کارگیری آن در
نسبت به وسایل کمک آموزشی در عدم به کارگیری آن در جریان یاددهی و یادگیری در مدارس
فرضیه دوم تحقیق:کمبود یا عدم وجود وسایل کمک آموزشی لازم و مناسب برعدم به کارگیری
فرضیه سوم تحقیق:تراکم دانشآموزان در کلاس درس برعدم استفاده از وسایل کمک آموزشی
درس برعدم به کارگیری وسایل آموزشی در جریان یاددهی و یادگیری مؤثر است.
فرضیه چهارم تحقیق:عدم تسلط کافی معلمان در به کارگیری وسایل کمک آموزشی برعدم استفاده
استفاده از وسایل آموزشی برعدم به کارگیری آن در جریان یاددهی و یادگیری تأثیر دارد.
عدم به کارگیری وسایل کمک آموزشی در جریان یاددهی و یادگیری مؤثر میدانند.
در عدم به کارگیری وسایل کمک آموزشی توسط معلمان در جریان یادگیری و یاددهی تأثیر
کمک آموزشی در عدم به کارگیری آن در فرآیند تدریس و یادگیری تأثیر دارد و معلمانی که
برای تقویت و تغییر نگرش معلمان نسبت به کاربرد وسایل کمک آموزشی در فرآیند تدریس و
زمینهساز این مسایل میدانند:عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی بهعنوان عوامل مرتبط با نظام"