چکیده:
پژوهش حاضر مطالعهای شبه تجربی است که باهدف تعیین تأثیر روش تدریس مبتنی برفنآوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی دانشآموزان پایهی سوم راهنمایی شهرستان رامسر در سال 9831 انجام شد.جامعهی آماری تحقیق شامل کلیهی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان مذکور به تعداد 593 نفر بود.باتوجه به نمونههای آماری در دسترس و جایگزینی آنها در دو گروه آزمایش و خطا،نمونه گیری تصادفی به تعداد 05 نفر صورت پذیرفت.بهمنظور بررسی اثربخشی مقایسهای روش تدریس مبتنی بر ICT و تدریس سنتی در یادگیری پایدار دانشآموزان،آزمون مجدد در دو مرحله به عمل آمد.مرحلهی اول یک ماه پس از اجرای اولیه و مرحلهی دوم سه ماه پس از آن انجام گرفت.جهت اجرای تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات آرایش کلاسی به صورت گروههای دو نفره شکل گرفت و هر گروه یک رایانه در اختیار داشت که به صورت شبکه باهمدیگر و با رایانه اصلی یعنی دبیر مربوطه در ارتباط بودند.برای کنترل کاربرها و مدیریت کلاس از نرمافزار«نتساپورت اسکول»استفاده گردید و موضوعات درسی از سه طریق ارائه گردید:الف)محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دبیر ب)اتصال به شبکه اینترنت ج)کاربرد نرمافزارهای آموزشی.تجزیه و تحلی دادههای حاصله بانرمافزار SPSS انجام شد و روش آماری آزمون t دو گروه مستقل بود.
نتایج حاصلاز تحقیق،تأثیر روش تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بریادگیری پایدار دانشآموزان در درس علوم تجربی را تأیید نمود.همچنین مشخص شد که میزان یادگیری پایدار در روش تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بیشتراز روش تدریس سنتی است.
خلاصه ماشینی:
"سال اول-شماره دوم-زمستان 9831تأثیر روش تدریس مبتنی برفنآوری اطلاعات و ارتباطات در
پژوهش حاضر مطالعهای شبه تجربی است که باهدف تعیین تأثیر روش تدریس مبتنی برفنآوری اطلاعات و
ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی دانشآموزان پایهی سوم راهنمایی شهرستان رامسر در سال
نتایج حاصلاز تحقیق،تأثیر روش تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بریادگیری پایدار دانشآموزان در
فنآوری اطلاعات و ارتباطات برای انجام دادن تکالیف درسی استفاده کنند،در کتابهای درسی
در این تحقیق تأکید شده است که روشهای کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در
آموزش علوم به کمک فنآوری اطلاعات یعنی ساخت چند رسانهای توسط دانشآموز
مثبت بین پیشرفت تحصیلی و روش تدریس با فنآوری اطلاعات و ارتباطات بود.
اطلاعات و ارتباطات بریادگیری پایدار درس علوم تجربی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی
2. روش تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار در
کنترل استفاده شد و متغیر مستقل(روش تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات)فقط در
فنآوری اطلاعات و ارتباطات در درس علوم تجربی،در ایجاد یادگیری پایدار در دانشآموزان
بهمنظور آزمون فرضیه دوم و بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و
ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار در درس علوم دانشآموزان سال سوم راهنمایی و مقایسه بین
تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات در درس علومتجربی،در ایجاد یادگیری پایدار
ایجاد یادگیری پایدار شده است،اما چون این درصد در گروه آزمایش بیشتر است پس میزان
فراموشی آموختهها در گروه آزمایش کمتر بوده و روش تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و
8831)همگی مؤید این مطلب است که استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس"