چکیده:
با توجه به پیچیدگی و پویایی روز افزون عوامل محیطی و تغییرات بسیار سریع،
سازمانهای سنتی دیگر قادر به هماهنگی با این تغییرات نیستند و در حال نابود شدن
میباشند؛ از این رو بحث سازمانهای یادگیرنده به عنوان ابزاری برای بقا و هماهنگی
با این تغییرات مـورد توجـه بسیاری از سازمانها قرار گرفته است. آنـچه میخوانید
خلاصه ای از مبانی نـظری و یافتههای تحقیق است، پیرامون بررسی میزان یادگیری
سازمانی مدارس. تحـقیق حاضر با هدف بررسی میزان یادگیری سازمانی مـدارس متوسطه
دولتی و غیـرانتفاعی انجـام گـرفته است. جهت تحقق هدف فوق یک فرضیه به شرح ذیل
تدوین گردیده» بین میزان یادگیری سازمانی مدارس متوسطه دولتی و غیر انتفاعی تفاوت
وجود دارد. «
جهت گردآوری اطلاعات و یافتن ویژگیهای سازمان (دبیرستان) یادگیرنده از روش
کتابخانه ای و برای بررسی میزان یادگیری سازمان، از پرسشنامهی محقق ساخته پس از
تعیین روایی و پایائی استفاده شده است. اطلاعات گرد آوری شده با استفاده از روشهای
آمار توصیفی شامل شاخصهای فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و آمار استنباطی شامل
آزمون من - و یتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های بدست آمده از آزمون من
- ویتنی نشان میدهد که: بین میزان یادگیری سازمانی مدارس غیرانتفاعی و دولتی تفاوت
معناداری وجود دارد: یعنی میزان یادگیری سازمانی مدارس غیرانتفاعی در کلیه ویژگی
های بدست آمده، بیش تر از مدارس دولتی است.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق به منظور یافتن ویژگی های مدرسه ی یادگیرنده و بررسی پیشینه تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده و با بهره گیری از روش جستجوی کامپیوتری، تحقیقات خارجی و داخلی مورد مطالعه قرار گرفت و نهایتا از بین ویژگی های متعددی که وجود داشت چهار ویژگی که میتوانست در مدارس قابلیت کاربرد داشته باشد به این شرح بدست آمد: 1 - رهبری تحول آفرین رهبران تحول آفرین کسانی هستند که میتوانند موجب تغییرات و نوآوری و خلاقیت و کارآفرینی شوند، به تحول سازمانی اعتقاد راسخ دارند و به تجدید حیات سازمان اهمیت میدهند (سلیترز، 1990، ص 699).
12- هم گامی با تحولات زمان ساختار سازمانی مدرسه ارگانیک (پویا و انسانی) است و به اعضای مدرسه اجازه مشارکت در فرآیند های تصمیم گیری و نیز استقلال عمل داده میشود تا ابتکار به خرج دهند و نظرها و عقاید و راه حل های جدید ارائه نمایند و به این ترتیب به عنوان اجزای سازمان آموزش وپرورش روند تغییر و تحول و هم گامی را تسهیل و ترغیب میکنند.
بنابراین مدارس یادگیرنده بر خلاف مدارس سنت گرا، با ساختار بورکراتیک، مدارسی هستند که ساختار آنها ارگانیک (پویا و انسانی) است و به اعضای مدرسه اجازه ی مشارکت در فرآیندهای تصمیم گیری و نیز استقلال عمل داده میشود تا ابتکار به خرج دهند و نظرها، عقاید و راه حل های جدید را ارائه نمایند و به این ترتیب به عنوان اجزای سازمان آموزش و پرورش روند تغییر و تحول و هم گامی را تسهیل و ترغیب میکنند."