چکیده:
در بسیاری از نگرشها و مفاهیمی که در مورد اعتماد سازمانی و بین فردی وجود دارد،
محققان بر این نکته تاکید دارند که کارکنان باید احساس کنند که مدیرانشان قابل
اعتماد هستند. محققان زیادی از رشتههای متنوع بر روی این مسأله توافق دارند که
وجود اعتماد در سازمان دارای مزایای زیادی است. این مقاله اطلاعاتی را در مورد
اعتماد درون سازمانی ارائه میکند وپیامدهای مثبت و منفی آن را به همراه سه گام
اساسی برای ایجاد اعتماد در سازمان بررسی میکند و نشان میدهد که اعتماد یک عنصر
اساسی برای مدیریت تغییر اثربخش و نهایتا موفقیت سازمان است.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه سازمانهای مورد مطالعه که از طریق آزمون تحلیل واریانس یک طرفه انجام گرفت, نشان داد که در این سازمانها از لحاظ شاخص های انصاف، گشودگی، تفویض اختیار و مشارکت اختلاف وجود ندارد وبا مطالعه دقیقتر در جدول فراوانیهای این سازمانها با توجه به شاخص های مورد مطالعه متوجه میشویم که اکثر سازمانهای مورد مطالعه این شاخصها را نزدیک به هم و تقریبا در مقیاس 4/2 علامت زدهاند؛ یعنی میانگین آنها پایین تر از سطح متوسط است واین گویای آن است که اکثر افراد نمونه از نوع عدالت سازمان در پرداخت حقوق و دستمزد و انصاف سازمان در برخورد با کارکنان و جریان رسمی اطلاعات و نبود ارتباط باز بین کارکنان و مدیران و نداشتن آزادی عمل کارکنان در انجام دادن وظایف خود و نداشتن اختیارات لازم مربوط به تصمیم گیری و سهیم نبودن آنها در فرایند هدفگذاری شکایت دارند.
به طور کلی سطح اعتماد در این سازمانها در سطح پایینی قرار گرفته, اکثر کارکنان نسبت به مدیریت بدبین هستند که در جدول زیر بطور خلاصه نشان داده شده است: مشارکت تفویض اختیار شایستگی ثبات گشودگی انصاف توجه 288 288 288 288 288 288 288 Valid تعداد 0 0 0 0 0 0 0 Missing 495/2 495/2 577/2 358/2 488/2 376/2 448/2 میانگین 667/2 667/2 667/2 333/2 667/2 333/2 667/2 میانه 7/2 7/2 3/2 3/2 7/2 3/2 7/2 مد 7/718 7/718 3/736 0/679 7/716 3/684 0/705 جمع همان طور که ملاحظه میگردد, میانگین مقیاس هایی که افراد نمونه از هشت سازمان مورد مطالعه علامت زدهاند از 3/2 تا 6/2 می باشد؛ یعنی اکثر کارکنان مقیاسهای «کم» و «تا حدی» را زدهاند, و این گویای آن است که میزان اعتماد در این سازمان ها از متوسط نیز پایینتر میباشد."