چکیده:
در عصر ارتباطات کامپیوتر واسط، واقعیت مجازی بعنوان یک نوآوری تکنولوژیکی تأثیراتی
بر شناخت فرد می گذارد. بحث از ماهیت واقعیت و شناخت آن در انتها منجر به شناخت فرد
از خود و یا عزت نفس میگردد که در ارتباطات انسانی از اهمیت زیادی برخوردار می
باشد. بنابراین، این سوال مطرح میشود که واقعیت مجازی چه تاثیری بر شناخت فرد از
خود یا عزت نفس می گذارد؟
تأثیر واقعیت مجازی برشناخت از واقعیت به طور عام و شناخت فرد ازخود
(عزت نفس) به طورخاص دربخش عملی این پژوهش با درنظرگرفتن ویژگی های شخصیتی درون
گرایی و برون گرایی باطرح دوگروهی پیش آزمون وپس آزمون مورد بررسی قرار گرفت. برای
اندازه گیری تأثیر واقعیت مجازی برعزت نفس از مقیاسهای عزت نفس کوپراسمیت، مقیاس
درون گرایی وبرون گرایی آیزنگ ونرم افزار کامپیوتری به شکل بازی کامپیوتری برای شکل
دادن به یک زندگی مجازی استفاده شد. با درنظر گرفتن جنسیت،
عادت به بازیهای کامپیوتری ، سن وترتیب تولد به طور تصادفی 32 نفر از دانشجویان
علوم اجتماعی دانشگاه آزاد ( واحد تهران شرق) انتخاب شدند که 16 نفر گروه آزمایش
درمعرض بازی کامپیوتری ( واقعیت مجازی ) قرارگرفتند وپرسشنامه های پیش آزمون وپس
آزمون را تکمیل کرد ند و 16 نفر دیگر گروه کنترل بودند که پیش آزمون وپس آزمون را
بدون قرارگرفتن درمعرض بازی کامپیوتری تکمیل کردند.
بررسی نتایج تحقیق رابطهی معناداری را میان تجربه ی واقعیت مجازی وعزت نفس
پاسخگویان نشان نداد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین بحثی شناخت شناسانه را میطلبد و ازآنجا که با روان شناسی پیوند میخورد منجر به طرح این سؤال میشود که این فضای رایانهای چه تاثیری برعزت نفس فرد میگذارد؟ در واقع ارتباطات الکترونیک همزمان تنها برای انتقال دادهها و اطلاعات نمیباشد بلکه وجود آنها بافت زندگی ما را تغییر میدهد (گیدنز[2]، 1999، ص3).
نتایج اصلی فرضیههای اصلی تحقیق که بررسی رابطهی بین عزت نفس و واقعیت مجازی، همراه با در نظر گرفتن متغیرهای سن، جنسیت، ترتیب تولد، عادت به بازیهای کامپیوتری و ویژگیهای شخصیتی درون گرایی و برون گرایی بود بر اساس نظریهها و تحقیقات علمی پیشین طرح شد.
Cotton and Morgan نتایج حاصل از آزمون آماری یومنویتنی نشان میدهد تفاوت رتبههای عزت نفس در گروه آزمایش که واقعیت مجازی را تجربه کردهاند نسبت به گروه کنترل از لحاظ آماری معنادار نیست.
سطح معناداری U من ویتنی مجموع مجذورات میانگین رتبه ها گروه ها 63/0 P 5/25 50/46 75/7 برون گرا 50/89 95/8 درون گرا نتایج حاصل از آزمون آماری یومنویتنی نشان میدهد تفاوت رتبههای عزت نفس شخصیتهای (برونگرا و درونگرا) که در معرض واقعیت مجازی قرار گرفتهاند از لحاظ آماری معنادار نیست.
01/0 P < سطح معناداری من ویتنی مجموع مجذورات میانگین رتبه ها گروه ها 92/0 P 13 23 75/5 گروه آزمایش 43 14/6 کروه کنترل نتایج حاصل از آزمون یومن ویتنی نشان میدهد که تفاوت رتبههای عزت نفس آزمودنیهایی که فرزندان اول خانواده هستند و در معرض واقعیت مجازی قرار گرفتهاند از لحاظ آماری رابطهی معناداری وجود ندارد."