چکیده:
در این مقاله به بررسی نحوه تفسیر زنان از بازنمایی هویت زنانه مجموعه های تلویزیونی پرداخته شده است. این مقاله نسبت به تعمیم دادن پژوهش هایی که مجموعه های داستانی را در بازتولید نقش همسری و مادری در زنان مؤثر می دانند، رویکردی انتقادی دارد و می کوشد با استفاده از مدل «رمزگذاری و رمزگشایی» استوارت هال، به بررسی این موضوع بپردازد که مخاطبان زن با توجه به آنکه ویژگی های متفاوتی از نظر اشتغال، تاهل و میزان تحصیلات دارند، چگونه نسبت به محتوای مجموعه های تلویزیونی که سعی در بازتولید هویت زن خانه دار دارند، به خوانشی متضاد با اهداف این مجموعه ها می پردازند.
خلاصه ماشینی:
"به عبارت سادهتر،اینکه زنان خود را چگونه در رسانهها میبینند؟این موضوع خوددو پرسش مهم را مطرح میکند که در این مقاله مورد توجه قرار میگیرند:1-زنان با توجه بهویژگیهای متفاوت خود از نظر وضعیت اشتغال،میزان تحصیلات و وضعیت تأهل چه تفسیرهایاز بازنمایی هویت زنان در رسانهها دارند؟2-میان تفسیرهای زنان از چگونگی بازنمایی هویتزنان در یک محتوای رسانهای یا یک رسانۀ خاص و مصرف آن محتوا یا رسانه چه رابطهای وجوددارد؟منظور از مصرف یک محتوا یا رسانۀ خاص در این مقاله،با توجه به تفسیر زنان،مصرفانتخابگرانه و هدفمند آنها است که با برنامهریزی و علاقۀ شخصی به مصرف همراه باشد.
به همین دلیل به نظر میرسد بررسیتفسیر زنان نسبت به بازنمایی آنان در رسانهها و نقش این بازنماییها در بازتولید هویت زنان،در شرایط اجتماعی متفاوت و با توجه به ویژگیهای مختلف زنان،ضروری است.
در این گروه از زنان نیز به مفاهیمی از قبیل ضعیف و بیاراده نشان دادن زنان در مجموعهها،عاجز بودن در حل مشکلات و متوسلشدن به گریه برای حل آنها،عدم بازنمایی مشارکت مردان در امور منزل،به ویژه در موردزنان شاغل و عدم بازنمایی مشکلات محیط کار و در مجموع بازنمایی غیر واقعی از زندگیزنان اشاره شده است.
چگونگی تفسیر مصاحبهشوندگان از بازنمایی زنان نشان میدهد آنان با توجه بهویژگیهای مورد بررسی در این پژوهش(تأهل،تجرد و اشتغال)تفسیرهای متفاوتی از بازنماییرسانهای دارند که اغلب با هویتی که این ویژگیها برای آنان تولید کند،ارتباط دارد،چرا که به نظرمیرسد زنان در پی تثبیت هویت خود از طریق رسانهها هستند."