چکیده:
سینما اثرگذارترین ابزار فرهنگی در روزگار کنونی است. هنر هفتم فرهنگ را نخست، به تماشاخانهها و سپس، از راه تلویزیون و ابزارهای نوین دیداری و شنیداری، به خانههای مردم کشاند. شاید به همین دلیل، آندره مالرو توجهی ویژه به سینما داشت و آن را راهی کوتاه برای مردمی کردن فرهنگ و دستیابی به دموکراسی فرهنگی می دانست. سینما در فرانسه، از روزگار تولدش، شتابان پیش رفت و تا پیش از جنگ دوم جهانی، سینمای برتر جهان بود. اما از روزگاری که پای آمریکاییها به این عرصه باز شد، با استفاده از ابزارهای نو و سرمایهگذاریهای کلان، صنعت سینما در این دیار، پرشتاب پیش رفت و به هماوردی جدی برای سینمای فرانسه تبدیل شد. در این نبرد نابرابر، سینمای فرانسه به یاری دولت نیازمند بود و بهتنهایی، تاب ایستادگی در برابر این هجوم همهجانبه را نداشت. دولت از آغاز، با دو هدف به عرصه سینما وارد شد: یاری رساندن به سینمای فرهنگی و هنری در برابر فیلم های تجاری، و ایستادگی در برابر سینمای آمریکایی برای دفاع از نوعی تنوع فرهنگی که فرانسویها خود را پیشاهنگ دفاع از آن میدانستند. در این نوشتار، راهکار فرانسوی ها را برای رسیدن به این دو هدف بررسی کرده ایم. این رویکرد فرانسوی برخاسته از مسئلهای است که دلمشغولی سینمای ایرانی نیز به شمار میآید. روابط دولت و سینما در فرانسه، ممکن است علاقه سیاستگذران فرهنگی کشور ما را نیز به خود جلب کند.
خلاصه ماشینی:
"این قانون که همچنان اجرا میشود،موجب شد که صندوق ویژهایبرای حمایت از سینما تأسیس و بودجهای معتنابه نصیب مرکز امور سینمایی شود که بتواندتا حدودی استقلال خود را در برابر دولت نیز حفظ کند.
از این زمان به بعد است که کمک مالی به سینما در دستورکار دولت قرار گرفت و این روش،که کامیابی خود را در عمل نشان داده است،به سنتی(1)- Comte de soutien (2)- Joe?lle Farchy (3)- Fonds de soutien a?l'industrie de cine?ma پایدار در این کشور تبدیل شد و با روی کار آمدن آندره مالرو و جدایی سینما از وزارتصنعت و پیوستن آن به وزارت فرهنگ،این رویکرد نهادینه شد.
مرکز امور سینمایی هم به طور طبیعی،با الهامگرفتن از رویکرد جدید بیشتر در اندیشۀ کمک به سینما از نظر اقتصادی و تجاری بودو سینمای هنری در سیاستهای این سالها جایگاهی نداشت.
به همین سبب،مرکز امور سینمایی(سی ان سی)حمایت از این(1)- Alain Auclair et Sylvie Perras &%00304AFTG003G% گروههای کوچک و مستقل را در دستور کار خود قرار داد و با گذراندن قوانین جدید،ساخت سالنهایی با ظرفیتی بالاتر از 1500 نفر را به تصویب کمیسیون ویژهای مشروطکرد که در شهرها به این منظور تشکیل شده بود.
از ایندیدگاه،صندوق حمایت از سینما از اهداف نخست خود بسیار دور شده و به وسیلهایبرای حمایت از سینمای تجاری تبدیل شده است؛این در حالی است که یکی از اهدافمهم این صندوق یاری رسانی به مؤلفان و هنرمندان این عرصه بود(مجلۀ سینما1،2007:شمارۀ 622).
مجلۀ(1)- Cahier de cine?ma &%00306AFTG003G% سینما پیشنهاد میکند که مرکز امور سینمایی از فیلمهای کوتاه و بلند،کارگردانان و بهویژهمؤلفان و هنرمندان این عرصه در مناطق نیز حمایت کند."