چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ی بین میزان استفاده از فن آوری اطلاعات و موفقیت آموزشی دانش آموزان مقطع متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری کلیه دبیران مدارس متوسطه شهرستان پارس آباد به تعداد 478 نفر بوده که از میان آنان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار استفاده شده با استفاده از نظر متخصصان بررسی و تایید شد و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 86/0 به دست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج، بیانگر این بود که بین میزان استفاده از فن آوری اطلاعات با موفقیت آموزشی و مولفه های تشکیل دهنده آن (شامل: تفکرانتقادی، خلاقیت، انضباط شخصی، انجام بهینه تکالیف، ترغیب دانش آموزان به استفاده از وسایل الکترونیکی، تمایل به کلاس درس) رابطه معنی داری وجود دارد. از نتایج این تحقیق می توان، برای ترویج فرهنگ استفاده از فن آوری اطلاعات در آموزش استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحقیق شبیری و عطاران(1385)با عنوان«بهرهگیری از نرمافزار کمک آموزشی دردرس فیزیک سوم دبیرستان و بررسی تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی و تعامل دانشآموزان درکلاس»نشان داد که استفاده از رایانه در افزایش یادگیری دانشآموزان،افزایش تعامل آنان بایکدیگر و تقویت روحیه انجام کارهای گروهی در آنان تأثیر معنیداری دارد.
نتایج تحقیق مرتضوی(1387)با عنوان«بررسی تأثیر برخی عوامل خانوادگی،اجتماعی وآموزشگاهی بر به کارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات توسط دانشآموزان از دیدگاه معلمانمقطع متوسطه شهر تهران»حاکی از آن است که مدارس باید از فنآوری اطلاعات و ارتباطاتاستفاده کنند تا بعد جدیدی را به فرآیند یادگیری بیفزایند و همچنین باعث افزایش ارتباط میانخانه و مدرسه شوند.
نتایج حاصل از این تحقیقنشان میدهد که بین میزان استفاده از فنآوری اطلاعات و موفقیت آموزشی دانشآموزان ازدیدگاه دبیران رابطهای معنیدار و مستقیم وجود دارد.
نتایج فرضیه اول تحقیق نشان داد که بین میزان استفاده از فنآوری اطلاعات و تفکر انتقادیدانشآموزان از دیدگاه دبیران رابطهای معنیدار و مستقیم وجود دارد.
نتایج فرضیه سوم تحقیق نشان داد که بین میزان استفاده از فنآوری اطلاعات و تمایل بهکلاس در دانشآموزان رابطهای معنیدار و مستقیم وجود دارد.
نتایج فرضیه ششم تحقیق نشان داد که بین میزان استفاده از فنآوری اطلاعات و انجام بهینهتکالیف درسی توسط دانشآموزان رابطهای معنیدار و مستقیم وجود دارد.
نتایج این تحقیق بانتایج تحقیق زنگنه(1385)،شبیری و عطاران(1385)،مرتضوی(1387)،جعفری گلوچه(1389)،و هاپسن(1988)همسو میباشد؛یعنی،به کمک فنآوری اطلاعات و ارتباطات امکان ارایهآموزش فراگیر-محور در طول حیات فرد با هزینه کمتر،سرعت بیشتر و کیفیت مطلوبتر متناسببا نیازها و تواناییهای فرد و انجام بهینه تکالیف درسی توسط دانشآموزان فراهم میشود."